גרשון הכהן: "אנחנו צריכים להבין שהתקרה יכולה ליפול עלינו"

האלוף במיל' גרשון הכהן על היהירות של המערב בהבנת הזרמים בעולם ועל המשמעויות לישראל

Artboard 22 copy 12

"אני הולך לנהל תרגיל מטכ"לי בחודש מאי. והתרגיל כבר מוכן. אמרתי שלא יכול להיות שסיפור התרגיל שדיברנו עליו לפני חודש נוסע לאותו מקום. העולם השתנה בענק. אנחנו הקטנים נמצאים בינתיים במבט על התרחשות על אחרים אבל הקונספציות שקרסו שם צריך לבדוק אם הם יכולות לקרוס גם אצלנו".

האלוף במיל' גרשון הכהן קיבל ביקורת על התבטאויותיו מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בטענה שהוא תומך ברודן כמו פוטין. בראיון הוא מסביר למה התכוון: "רוגל אלפר כתב בעיתון הארץ, שהכול פה חד צדדי להחריד ומדינת ישראל חושבים כמו עדר ונקודת המבט היא רק של אוקראינה. אני הייתי בראיון שדיבר על זה והתנפלו עלי, כולל אשתי בבית. כי הזיהוי היה כאילו אני נותן יד לפושע מלחמה שנותן יד להרג אזרחים.  כשאני מסתכל על מה שפוטין עושה, ומקומם עליו את כל העולם החופשי, ואני מסתכל על ביידן, אני בא בטענות אל ביידן ואורמלו תקשיב אתה גאה בזה שאתה בעל מודיעין טוב והזהרת ממה שיקרה? אבל מה עשית עם זה?"

הכהן מסכים שביידן לא היה יכול לפתוח בעימות פיזי עם רוסיה "כי לנאט"ו אין צבא, ולכוחות אמריקאיים לוקח זמן להתארגן. להעביר את הצבא לשם זה פעילות של חודש-חודשיים לפחות. במלחמת המפרץ הראשונה העבירו את הכוחות במשך חצי שנה. אבל מה כן? הוא היה יכול להגיד שאם זה רציני נכנס לתמונה הזו ונדבר איתו. אמר את זה מפקד הצי הגרמני והוא הודח כי הוא אמר שפוטין רוצה שנכבד אותו ואנחנו יכולים לסדר את  זה אם נקשיב לו".

מבחינתו של הכהן, הגישה הבסיסית של האמריקאיים, שהם מביאים את כל הטוב לעולם היא תמימה או יהירה ולא מחוברת למציאות: "האמריקאים צמודים לעקרון הנאורות. זו משיחיות. לכן הפילוסוף פוקו כשקורית המהפיכה באיראן הוא מתכתב עם חתאמי וחומייני, כי יש שם תופעה מרשימה. התפיסה הנאורה אומרת שבמוקדם או במאוחר כולם יגיעו אל הדרך האחת, של גאולת האדם ושיותר לא יהיו יותר מלחמות. ופתאום יש משהו שנראה כמו רגרסיה והוא מבין, פוקו, שיש יותר מסרגל אחד לשאלה מה הוא האור. כששואלים אותו איך אתה מתכתב באמפטיה עם הרגאסיה הזו הוא עונה לה "את סובלת משובינזם אנטי דתי". מה שיש למערב זו תפיסה שאומרת אנחנו מעצבים את העולם, ופתאום מישהו מאיים על המסילה שהולכת על הטוב".

F210827AOGPO01
ראש הממשלה בנט והנשיא ביידן. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

"יהודים מתפללים בראש השנה 'ועל המדינות ייאמר איזו לחרב ואיזו לשלום'. לפתחו של אדם עומד תמיד איום המלחמה, ואיום הרעב, ואיום המגיפה כמו הקורונה וגם כאן קורה משהו. המחשבה המודרנית אומרת שאם רק כולם יהיו נאורים תבוניים ויחשבו על הטוב הכללי נביא את האנשים הנכונים יהיה טוב. התפיסה האחרת אומרת שזה לא לגמרי בשליטתכם, וכאן המחשבה הזו, שאני לא יודע לאן פוטין ממשיך, להבנה שלי מצד אחד הוא מחויב בריסון, הוא לא באמת רוצה להרוס את קייב ולהיות רוצח אזרחים אבל אסור לו להפסיד כי אז הוא לא יהיה קיים יותר", מסביר כהן.

כהן משוכנע שעל ישראל לבחון מחדש את כל הקונספציות שעליהן היא נבנתה ולהיערך לשינוי במפה המדינית והצבאית: "אנחנו צריכים להבין שהתקרה יכולה ליפול עלינו, אנחנו יכולים מחר למצוא את עצמנו במלחמה רב זירתית. המפרציות מבינות איפה מקומה של אמריקה, הם מבינים שהיא משענת קנה רצוץ ואף  אחד לא רוצה להיות בן ברית של קיר מתנדנד. ולכן המלחמה יכול להתפרץ עם חמאס, חיזבאללה, תימןכוחות מעיראק שיש שם רקטות איראניות, ואנחנו צריכים לקחת את זה ולהתכונן, לא לפחד, כמו שכתוב במגילת העצמאות 'מתוך אמונה בצור ישראל'".

 

tal
Author: tal

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום