הפרשן הכלכלי על רפורמות ליברמן: "זה הזוי וזה לא יתכן וזה לא יהיה"

ערן בר-טל, לשעבר העורך הכלכלי של ישראל היום, בראיון מרתק על מצבה הכלכלי של ישראל

Artboard 22 copy 12

 

ערן בר-טל, כלכלן, מרצה והעורך הכלכלי לשעבר של "ישראל היום", מספר לנו על הסיבות ליוקר המחיה.

ראשית, פותח בר-טל בסקירה כלכלית קצרה על מצבה של מדינת ישראל. "החוב הלאומי מהווה כ-70% מהתמ"ג שלנו. זה המון. ובכל זאת, יחסית לשאר מדינות הOACD המצב שלנו טוב יחסית. היינו במצב כלכלי טוב ערב הקורונה, וזה מה שמאפשר לנו את ההישרדות הכלכלית", אומר בר-טל.

הר-טל מסביר כי אנחנו בין המדינות היקרות בעולם, ולכן הביקורת של הציבור הישראלי על יוקר המחיה היא מוצדקת בהחלט. וזה לא קושי של עניים בלבד, שהוא חמור כשלעצמו, אלא גם של מעמד הביניים, ואפילו של החלקים הגבוהים יותר שבו.

בניגוד למה שאנחנו רגילים לעתים לשמוע מפרשנים כלכליים, בר-טל מתייחס לסוגיית ריבוי הילודה באופן אחר לגמרי: "ברוך השם הילודה בישראל היא מהגבוהות בעולם, מה שמוביל לצמיחה טובה מאוד, הבעיה היא שלא בנינו דירות בקצב גידול האוכלוסייה, כך שנוצר ביקוש גדול לדיור, שיצר עליית מחירים". בר-טל מתייחס אף להקשר הפוליטי של משבר הדיור: "מה גם שהקפאנו חלק גדול מהמדינה, שאנחנו מחזיקים בו ומתעלמים ממנו – יהודה ושומרון", מסביר בר-טל.

בר-טל סובר כי פיתוח יהודה ושומרון יוביל לצמיחה כלכלית ולירידת מחירי הדיור "לא רק בשביל היהודים, גם בשביל הערבים שם". ערו מסביר כי כבר כעת יש ביקושים מאוד יפים ביהודה ושומרון, כל פרויקט שנבנה נמכר כבר על הנייר, בשלב הראשון של הפיתוח. הוא סובר שצריך להקים פרויקטים של דיור ביהודה ושומרון באזורי הביקוש, וגם לעומק השטחים נגיע לבנות.

כאשר שטורם המנחה משבח את תפקודו של שר האוצר ליברמן, ערן לא מתלהב. "ליברמן התחייב להוליך את החרדים על המריצות, והוא בהחלט פועל כנגד החרדים כפי שהבטיח לציבור הבוחרים שלו", אומר ערן. אכן, הוא גם מוצא דברים טובים בליברמן, אבל מקפיד לציין שכרגע רוב כוחו של ליברמן הוא בדיבורים ולא במעשים. אם ליברמן יוריד את כל המכסים כפי שהבטיח, אומר בר-טל, זה יהיה צעד כלכלי מועיל ומבורך.

כאשר בר-טל נשאל על הגזרות הכלכליות של ליברמן בכל הנוגע לציבור החרדי, הוא מתבטא בתקיפות: "זה הזוי וזה לא יתכן וזה לא יהיה". ערן מסביר כי יצירת שינוי צריכה להתבצע בשיתוף ובהסכמה, ולא בכפייה ובמלחמה.

צפו בראיון המלא

tal
Author: tal

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום