התפילה בכיכר דיזנגוף: הרב שמואל אליהו מגיב לסערה

הרב שמואל אליהו שליט"א, מי שהוביל את תפילת ההלל בתל אביב בערב שביעי של פסח, פונה במכתב לסגן ראש עיריית תל אביב שיצא נגד התפילה: "לאורך ההיסטוריה של העם היהודי ניסו להכריח אותנו לנטוש את האמונה שלנו"

Artboard 22 copy 12
צילום אלנתן גולשטיין

בבוקר יום ג', ערב חג שני של פסח, התקיימה תפילת הלל מסורתית מטעם ארגון "ראש יהודי" בכיכר דיזנגוף בתל אביב. בתפילה השתתפו עשרות רבות של דתיים ומסורתיים תושבי העיר, באווירה שמחה וחגיגית. במהלך התפילה, הגיעו אנשי מחאה כשהם אוחזים חמץ בידיהם והפריעו למהלך התפילה, כולל צילום של המתפללים בפניהם בטלפונים ניידים וקריאות אנטי-דתיות.

סגן ראש העיר תל-אביב, ראובן לדיאנסקי, גינה את האירוע. את אירוע התפילה כמובן. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב: "כיכר דיזנגוף הפכה לאתר תפילה בהפרדה מגדרית בין נשים וגברים! שערוריה! כאן, בתל אביב במרכז העיר הציבו מחיצה שתפריד בין גברים לנשים. בעקבות בדיקה שעשיתי לא ניתן אישור לכך ע"י עיריית ת"א".

הרב שמואל אליהו שליט"א, שהוביל את התפילה, מסר בתגובה:

"לכבוד ראובן לדיאנסקי,

סגן ראש עיריית תל אביב

נכחתי בתפילת ההלל שהתקיימה בכיכר דיזינגוף בתל אביב השבוע ביום שלישי, יחד עם מאות רבות של אנשים ונשים שרקדו ושרו בשמחת לבב, ויצאו מהתפילה בפנים מאירות.

שמעתי שמאוד כעסת שלא התפללנו בתערובת גברים ונשים. קראתי את התוכניות שלך למנוע מאיתנו להתפלל בתל אביב כמו שאנחנו מאמינים, לקנוס אותנו, להחרים את הציוד שלנו, להציב פקחים שלא יאפשרו לנו להתפלל בעתיד כפי שאנחנו מאמינים.

מדבריך ומהתנגדותך, אני מבין שהצעד הבא שלך יהיה לשלוח פקחים לסגור את בתי הכנסת ובתי המדרש, להכריח אותנו להתנהג בבתי המדרש שלנו על פי הערכים "המתקדמים" שלך. הלוא משפטנים מהמחנה שלך כבר אומרים שאסור לנו לקיים אירועי תרבות לפי האמונה שלנו.

אני מניח שמחר תבקש לאסור עלינו לעשות ברית מילה, ובוודאי תמצא כבר את המשפטנים המלומדים שיסבירו למה אתה צודק. אבל כדאי שתזכור כי לאורך ההיסטוריה של העם היהודי היו כמה עריצים רודנים שניסו להכריח אותנו לנטוש את האמונה שלנו. היום הם נחשבים ככתם שחור בהיסטוריה. הם עברו מן העולם ואנחנו כאן, ממשיכים ומתפללים בשמחה ובטוב לבב.

לפני כ-200 שנה צמחה בעם ישראל תנועה רפורמית שהתביישה במסורת העם היהודי והחלה להתפלל במעורב כמו הנוצרים באירופה. הניסיון שלהם נכשל כישלון חרוץ. בארצות הברית נסגרו רבע מבתי הכנסת שלהם בשנים האחרונות. הציבור מצביע ברגלים, וכיום בתי הכנסת שלהם ריקים. כך גם בישראל מספר בתי הכנסת של הרפורמים הוא בקושי רבע אחוז. התנועה הרפורמית לא הכתה גלים כפי שחשבה.

לעומתם נבנים במדינת ישראל מאות בתי כנסת כפי מסורת אבותינו, עם ישראל מצביע ברגליו ובוחר פעם אחר פעם, דור אחר דור – להמשיך ולשמר את מסורת אבותיו. לא נכון להילחם בציבור המאמין ולהכריח אותו לנטוש את אמונתו. זה גם לא דמוקרטי. בדמוקרטיה אמיתית יש חופש דת. אפילו הרוב לא כופה על המיעוט את האמונות שלו, בוודאי שהמיעוט לא יכול לכפות על רוב העם ערכים הזרים לו.

ראובן. בתקופה בה יש שסע בעם חובה עליך כנבחר ציבור לחבר ולא להעמיק את השסע. במקום להשמיע קריאות מתסיסות, אני מציע לך להיפגש ולדבר, להכיר מקרוב את המגוון של תושבי העיר שלך, עמם התפללתי ביום שלישי האחרון, ועם תושבים רבים אחרים, שאינם שותפים לדעותיי אך בחודשים האחרונים מקיימים איתי שיח הדדי מכבד ומחבר.

שמואל אליהו".

מטעם ארגון "ראש יהודי", המקיים בין היתר תפילות משותפות לדתיים וחילונים בעיר תל אביב, נמסר:

"תפילת הלל במרחב הציבורי כפי שמקובל בערים רבות בשנים האחרונות, נותנת לתל אביב נופך ואור מיוחד של שילוב ישן עם חדש (תל אביב).
כל מי שהשתתף או צפה מבחוץ שמח בשמחת החג מבלי לפגוע באיש. הארוע התקיים באישור כל הגורמים הרלוונטים.
מה שיש גורמים המכנים"הדרה", הינו בחירה של גברים ונשים להתפלל בהפרדה, כמו המסורת היהודית מאז ומעולם.
מצער לראות עד כמה מסורות של דתות אחרות מתקבלות בהערכה והבנה, הרי לו זו היתה תפילה מוסלמית, אף אחד לא היה מעלה על דעתו להגיב כך. רק המסורת של העם היהודי נרמסת במרחב הציבורי.

מסתבר שלדעת כמה אנשים ופוליטיקאים, בכיכרות תל אביב מותר להפגין, לאכול, לשמוע ולראות מופעים, להניף דגלים, ועוד מגוון פעילויות, רק לא להתפלל…
ושיא האבסורד, לקרוא לסתימת פיות כזו 'ליברליזם'.

כמה טוב שרוב מוחלט של התלאביביים הנפלאים חושבים אחרת. מכבדים, אוהבים, וגם אם יש להם ביקורת – היא נאמרת מתוך אהבה ואחדות.

נמשיך להרבות אמונה באהבה לכל אדם ולקיים פעילויות של אחדות, בשמחה ובהארת פנים, של יהדות מקרבת תוך מתן כבוד לדיעות אחרות."

צפו בתיעוד מהאירוע:

 

hofit
Author: hofit

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
4 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יעקב
יעקב
1 שנה לפני

מרדכי לא יכרע ולא ישתחווה

מיכאל ב
מיכאל ב
1 שנה לפני

כיליד תל אביב (נווה צדק רחוב אמזלג) אני מתבייש במה שקרה לעיר הזו ולא מהיום. זה כבר שנים מאז הייתה עיר פלורליסטית שחיו בה מכל העדות ודתיים וחילוניים ביחד כל אחד לפי דרכו. כיום עירי שינתה פניה עד כדי כך שאיני שש לבקר בה. עדות דוממת לכך אני רואה בחורבות בית הכנסת של נווה צדק ברחוב רוקח (נקרא בעבר מראות הסולם).

יהודה קפ
יהודה קפ
1 שנה לפני

כשרוצח הערבי פגע ביהודים בתל אביב, קיבלו את פניו 72 להט"בים בשמים, הוא התלונן ושאל מה פתאום להט"ב הבטחתם בתולות!!! ענו לו: ככה זה בתל אביב.

שם שם
שם שם
1 שנה לפני

ברגיל,תפילות מתקיימות בבתי כנסת,ואולם אין שום פסול בתפילה בשטח עירוני ציבורי , בתנאי שיש אישור מהמשטרה ו/או מהעירייה.
תפילה המונית בככר דיזינגוף ,בהפרדה מגדרית, מונעת מאזרחים ותיקים וקבועים להפגש בככר,כהרגלם.
(אפשר היה לקיים את התפילה במקום ציבורי סמוך, למשל גן מאיר,מבלי לגרום הפרעה לאותם אזרחים.)
וגם לא ראוי לעוות את דברי נציג העירייה.
הוא בפירוש לא התנגד לתפילה ,אלא רק להתכנסות בלתי חוקית,הכוללת הפרדה מגדרית,ובהפרעה לאזרחים אחרים.

המכללה לחיים1

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
4
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום