אושרה תכנית מתאר לבניית מתחם קבר הרשב"י

תשעה חודשים לאחר אסון מירון הוועדה המחוזית חתמה על תכנית ההסדרה של מתחם הקבר

Artboard 22 copy 12
דויד כהן, פלאש 90

 

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, אורי אילן, אישר השבוע (שלישי) באופן סופי את תכנית המתאר שתשנה את אתר ציון הרשב"י בהר מירון, תשעה חודשים אחרי האסון. מטרת התוכנית היא לפתח את האתר ולהתאים אותו לביקור של 2.5 מיליון איש בשנה.

גיבוש התוכנית החל כבר לפני כעשור, ובשנת 2018 התוכנית אושרה, אך בשל לחצים פוליטיים התוכנית אושרה באופן סופי רק כעת. בעקבות אסון מירון בו נהרגו 45 איש בשל הצפיפות הרבה בזמן ההילולה בל"ג בעומר החליטה שרת הפנים איילת שקד להוציא את התוכנית לפועל.

הכוונה היא לארגן את האתר מחדש בדגם מעגלי, באופן שבו המרכז ייועד לתפילה, המעגל השני – ללימוד תורה ולמסיבות "חלאקה", והשלישי – לעריכת סעודות ואירועים מיוחדים. בשלב הראשון, עד ההילולה הקרובה שתיערך בעוד ארבעה חודשים, יוסרו המבנים הלא-חוקיים הנמצאים במקום – תהליך שכבר החל, השבוע נהרס 'מתחם בוסקילה' וגשר המוות, ולאחריה יואץ יישום התוכנית הגדולה. ההערכה היא כי בעוד כשנה יחלו העבודות בשטח, לאחר דיון בהתנגדויות והוצאת היתרי הבנייה, והן יסתיימו בתוך כשלוש שנים.

כיום מתחם הציון הוא כ-1,800 מ"ר בלבד וכעת בעקבות החלטה של שקד יילקחו 145 דונם משמורת הטבע "הר מירון". כחלק מהכשרת המקום, התוכנית תכלול בין היתר סלילת כבישים ודרכי גישה, בניית מקום הולם לתפילה וללימוד, הקמת תשתיות מים וחשמל, שימור היסטורי, הסדרת מתחמים למסחר ולתיירות ועוד.

אדריכל התוכנית ערן מבל העיד באוקטובר שעבר פני ועדת החקירה הממלכתית לעניין אסון מירון ותיאר את הלחצים שהופעלו עליו לגניזת תוכנית המתאר שחיבר. "בתקופה שאנחנו עבדנו הייתה אווירה שלכל מי שמתנגד לפיתוח שם יש גיבוי פוליטי", אמר. "כל הזמן נאמר לי: 'כמו שביטלנו את התוכנית הקודמת אצל אלי ישי, נבטל את התוכנית שלך אצל אריה דרעי'. כלומר הקשר בין שרי הפנים למה שקורה שם, לאנשים הכוחניים במתחם הזה, הוא נוכח כל הזמן". מבל הוסיף וטען: "זה לא תמים. התוכנית לא קודמה במשרד הפנים ויכלה להיות כבר לפני כמה ממשלות בתוקף ומאושרת… הייתה פגישה במשרד הפנים כדי לא לאשר אותה". הוא הגדיר את מצב הביטחון בהר כ'הפקרות', הגורמים השולטים בהר מתנהלים בחוסר אחריות.

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום