"חקלאות היא ביטוי מספר אחד לקשר שלנו לארץ"

הרב שלומי איזקסון, מורה ויזם חקלאי בשיחה עם יניב שלום לקראת ט"ו בשבט על החקלאות הישראלית והקשר שלנו לא"י.

Artboard 22 copy 12

 

 

החקלאות הישראלית תמיד מלווה את כולנו. היא מספקת לנו את האוכל שאנחנו אוכלים, היא אחראית להרבה מהנוף שאנחנו רואים, והיא מעת לעת חוזרת לכותרות בהקשרים שונים. לקראת ט"ו בשבט, ראש השנה לאילן ובמידה רבה יום חגיגת התפתחות החקלאות הישראלית, יש לנו הזדמנות לעסוק קצת יותר בהרחבה ובעומק במקום בו נמצאת החקלאות ולאן היא צועדת. איתנו הרב שלמי איזקסון, מורה ויזם בחקלאות.

 

 

האם החקלאות נמצאת במקום טוב, ולאן מועדות פניה?

 

החקלאות נמצאת במקום הנכון שלה, בארץ ישראל, זה ממש לא מובן מאליו. אסור להתרגל לדברים נפלאים כ"כ מהר. מעבר לזה אני חושב שהיא נמצאת בהרבה מקומות טובים נוספים והיא מתפתחת. כשמסתובבים קצת במרחבי ארצנו היפה רואים כמה הנופים יפים, כמה הגידולים נפלאים. וכמה אני חושב  כמה שהחקלאים מלאים וחדורים ועושים טוב. אנחנו גם יודעים שהסחורה החקלאית שלנו ברחבי העולם נמכרת בהצלחה מרובה.

 

 

בעולם טכנולוגי כמו שאנחנו חיים אין לנו אפילו את המגע הישיר כמו בעבר אלא הכל עם טכנולוגיה, למה החקלאות חשובה לנו?

 

התורה מצווה אותנו קודם כל לעבוד בארץ, לפתח אותה. יש לנו המון מצוות שקשורות בארץ ישראל ובפירות שלה. מה שהחקלאות מחוללת בקשר שבין עם ישראל לבין הארץ, אין עוד מקצועות שבהם הקשר כ"כ ישיר. מעבר לזה כשמסתכלים על החקלאות בתור עוד מקצוע מפספסים אותה. חקלאות זה דרך חיים, אדם הוא לא רק עובד כחקלאי, הוא חקלאי. אדם שקם במשך עשרות שנים בחמש בבוקר כדי לבדוק פרח פרח זה הרבה מעבר. לפעמים אנחנו מסתכלים על החקלאות בתור עוד איזה אמצעי כלכלי, אבל אנחנו מפספסים את התמונה הרחבה. חקלאות היא המטרה בעצמה. עם ישראל נמצא בארץ ישראל ומפריח אותה זה לא עוד כלי בשורת תוצר לנפש הלאומית שלנו. חקלאות היא ביטוי מספר אחד לקשר שלנו לארץ.

 

 

אדם שהוא לא חקלאי יכול להיות קשור לחקלאות?

 

אני חושב שמאוד. בסוף רוב האנשים הם לא חקלאים וטוב שכך. קודם כל ברמה הפשוטה-המקורות שלנו מלאים במעלה הפשוטה שיש בלאכול פירות וירקות של א"י. מי שמקפיד שבבית שלו יהיו פירות וירקות שגדלו בארץ אני חושב שהוא מרוויח מזה הרבה והוא חלק מהחקלאות. בנוסף לזה אני חושב שהמודעות היא אחרת, האדם שומע למשל כתבה על זה שיש קשיים בחקלאות או שהוא שומע שיש הצלחות בחקלאות, זה מאוד משנה אם זה דבר שעובר לידו או שזה נוגע אליו. כשלאדם יש מודעות לזה שיש פה מפעל אדיר, מפעל החקלאות המתפתחת, כשזה חשוב לאדם ומכוון לזה ומרגיש קשור ואכפת לו אז גם אם פעם בשנה רק הוא יילך לעשות נטיעות עם הילדים ויאכל פירות וירקות הקשר הוא אחר לגמרי. צריך לראות בחקלאים שליחים של כולנו.

 

הכנסו לצפות בראיון המלא עם הרב שלומי איזקסון.

 קרדיט צילום: פלאש 90.

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום