יש דרך לפתור את בעיית ההרוגים בתאונות דרכים בישראל

ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים מסביר על הבעיות בכבישי ישראל, לא מאמין שניתן יהיה לוותר על הרכבים הפרטיים ומביע דעתו על הטסטים להוצאת רישיון

Artboard 22 copy 12
play-rounded-fill
  • השבוע האחרון שגבה את חייהם של אזרחים רבים בכבישי הארץ הוביל אותנו לשוחח עם ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים. הוא מסביר על הבעיות, מציע פתרונות משלו וגם; מה דעתו על הקורס לנהיגה מונעת והטסטים?

"אנחנו מדברים על מערכת מאוד מורכבת ומסובכת כיוון שיש כ-3.9 מיליון כלי רכב המיועדים לכ-4.5 מיליון בעלי רישיון נהיגה. בכזאת מערכת מורכבת שפועלת גם לפי הגורם האנושי, הרכב, התשתיות ועוד, כל הגורמים הללו יוצרים מצבי סיכון שבצפיפות הישראלית מגיעות לכדי תאונות קטלניות", אומר בקר.

https://old.tovnews.co.il/%d7%97%d7%9b-%d7%9e%d7%99%d7%a8%d7%99-%d7%a8%d7%92%d7%91-%d7%94%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%94-%d7%9c%d7%90-%d7%9e%d7%aa%d7%a2%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94/

הוא מסביר שהגורם האנושי הוא זה האחראי לתאונות הרבות. "בסופו של דבר מדובר בתאונות מעשה ידי אדם. פעם היה מדובר בתאונות של סוסים אבל היום זו בעיה אחרת. במלחמת וייטנאם נהרגו פחות אנשים מאשר על הכבישים באותה השנה. מאיזושהי סיבה אנחנו מתייחסים לתאונות על הכבישים פחות מהרצינות הראויה להן".

בקר רוצה שנתייחס לבעיית התאונות ממש כפי שמקבלת חשיבות הבעיה הביטחונית ודברים דומים. "בדיוק כמו שאנחנו לא מתייחסים למחלת הסרטן אבל מתעסקים בקוץ קטן שמפריע לנו לפתע. אנחנו לא נוטים לייחס חשיבות גדולה למספרים הקטנים אבל הנה השבוע כשהמספר הגיע ל-18 הרוגים בכבישים רק אז אנחנו מתייחסים. התרגלנו לזה שהבעיה מפוזרת ורק בסיכומי שנה מתייחסים לכך".

ממשלת שבדיה החליטה כי היא מגיעה ל-0 הרוגים, האם יש באמת יכולת כזאת? בקר מפרט: "בנורבגיה אמרו אנשים שההחלטה הזאת לא מספיק רצינית. הם לא הגיעו שם ל-0 למרות שבאמת זו אחת המדינות עם כמות התאונות מהקטנות בעולם. צריך לראות אבל איך עושים את זה".

https://old.tovnews.co.il/%d7%92%d7%96%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%99%d7%91%d7%a8%d7%9e%d7%9f-%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8/

"הדרך היא קודם כל להעלות את הנושא בכלי מידה ממשלתיים, ממש כפי שעושים עם איום ביטחוני", ממשיך. "אני הצעתי לשר לנדאו, שר התחבורה בזמנו להקים מנהל לבטיחות בדרכים ולא מחלקה. בחמש שנים הורדנו את הממוצע בכמעט 30% ממה שהיה".

הוא מתנגד לפעולה רגעית ומציע תוכנית עבודה מסודרת ורחבת היקף. "תמיד מחפשים את הזבנג וגמרנו. צריכה להיות תוכנית מסודרת שתעשה פעולות הסברה לאותן אוכלוסיות הכי פגיעות: אוטובוסים, משאיות, כלי רכב קטנים ממונעים, הולכי רגל וכו'. נהגי אוטובוס שעברו לצד השני לעזור בתאונה, נפגעו מכלי רכב שהגיעו ממרכז הכביש וזו רק דוגמה אחת. צריך לעשות פעולת הסברה על התנהגות בכביש חשוך למשל".

https://old.tovnews.co.il/%d7%9e%d7%99%d7%96%d7%9d-%d7%94%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%97%d7%93%d7%a9-%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%94-%d7%90%d7%95%d7%9c%d7%99-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%99%d7%95/

בהתייחסות לקורסי נהיגה מונעת הידועים לשמצה בידי כל מחזיק רישיון הוא אומר: "בשל מעורבותי כיועץ בוועדת הכלכלה של הכנסת באתי ואמרתי שהקורסים שהיו במסגרת שיטת הניקוד, יכול להיות שמשפיעים ויכול להיות שלא, לא ראינו משהו חד משמעי. אחת לעשר שנים, כל נהג יעבור יום שלם של השתלמות, זו הצעתי".

בקר לא מקבל את החלום האוטופי בו כולם ייסעו במטרופולינים השונים בישראל בתחבורה ציבורית. "אי אפשר להחליף את כל הקיים כיום, אנשים לא יוותרו כל כך מהר על הרכב הפרטי, זה לא ריאלי. יש ערים בעולם שלאנשים יש רכב והם לא משתמשים בו כי יש להם תחבורה ציבורית מצוינת. בכל אופן העובדה הזו לא מונעת תאונות דרכים בערים הללו. זה יפה תיאורטית אבל לא מעשית".

https://old.tovnews.co.il/%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%9b%d7%a4%d7%99%d7%99%d7%94-%d7%94%d7%a4%d7%95%d7%9b%d7%94-2/

ובנוגע לאופן בו מתבצעים הטסטים כיום יש לו ביקורת נוקבת. "אני עמדתי בראשות וועדה בשנת 98' במינוי שר התחבורה, הוצאתי דו"ח וראיתי מה צריך לשנות. קודם כל צריך להסביר למורים שיש צורך שהתלמידים יבינו את הכביש ואת הסכנות הכרוכות בו ולא רק איך לעבור את הטסט. הם לא מלמדים איך לנהוג בכביש מהיר, התייחסות להולכי רגל, מעבר בצומת מרומזר ועוד. ללמד איך לצאת ממשבר נהיגה זה משהו לא ישים, אפשר רק להציג בטלוויזיה ובהסברה. ניתן רק לומר איך לצאת מהמקרים הללו".

לטענתו יש חוסר גדול בהקצאת משאבים לנושא, דבר העשוי להביא להתקדמות חיובית בתחבורה בישראל. "צריך להיות גוף אחד שאחראי על כל הנושא – הרלב"ד. היום אין לו סמכויות, תקציבים והוא זה שצריך לפתח את זה ברמה המערכתית. בתאונות הדרכים נהרגים יותר מאשר במלחמות ישראל ולכן צריך שתהיה התייחסות שקולה לנושאים משמעותיים אחרים".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
המכללה לחיים1

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום