הארגון שדואג לשמור על הילדים שלכם מהמדיה

הם גרמו למחיקת עשרות חשבונות של פדופילים ברשתות החברתיות, פועלים מול הממשלה לתקנים לסינון, אך בעיקר מבקשים לעסוק במהות

ריבי
play-rounded-fill

נחמיה כהן ואיתי שאוליאן מארגון "לוקחים אחריות ברשת" מגיעים לספר כיצד הגיעו להקים את הארגון ששואף להפחית כמה שיותר את השהייה מול המסכים, מהם האתגרים העומדים בפני בני הנוער היום וגם; איך הגיעו למנהלי וואטסאפ וגוגל?

כהן מספר כיצד הכל החל לפני שבע שנים עוד בלעדיהם. חמישה חברים מישיבות ומכינות שונות בכל הארץ שמו לב שישנם תלמידים שלומדים תורה כל היום, ובלילה לא עוזבים את הפלאפון. הם הבינו שלא ניתן להמשיך ככה והתחילו לעבור בישיבות ומכינות. שם הם דפקו על הבמה, במטרה לעורר את ראש הישיבה לטפל בתלמידים. לאחר שלושה חודשים האש קצת התחילה לדעוך, "הייתי בשלב שחיפשתי פרויקט, תורני, חינוכי, ערכי ומצאתי אותו. פתחתי עמותה ויום יומיים לאחר מכן הגעתי לאיתי לישיבת איתמר, סיפרתי לו מה השליחות ובאותו רגע הוא סגר את הגמרא ומאז שש וחצי שנים שאנחנו רצים ביחד".

https://old.tovnews.co.il/%d7%a2%d7%96%d7%91%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%a1%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%aa%d7%aa%d7%97%d7%99%d7%9c%d7%95-%d7%9c%d7%9b%d7%aa%d7%95%d7%91/

שאוליאן מוסיף שהבינו שמדובר במשהו שגדול הרבה מעבר לפינה הפרטית של הציבור הדתי. "זה לא סיפור שמתחיל בישיבות ונגמר בהן אלא שמדובר באירוע לאומי ואפילו בינלאומי. אנשים מתמודדים עם המדיה, זה יכול להיות הורים, ילדים, בני נוער ואפילו מחנכים – כולם בתוך איזשהו אירוע שחדש להם. צריך לראות איך מתמודדים עם מכשיר שמצד אחד עושה לנו כל כך טוב, שימושי ומקיף לנו את החיים אך מנגד יש בו הרבה מורכבויות ואתגרים. חייבים למצוא את הפתרון, לקחת את הנושא הזה ברצינות כמו שידענו לקחת כל נושא מורכב ובעצם לדעת מה לעשות. ראינו שאף אחד לא מתעסק בנושא ואף אחד לא מדבר והתחלנו לחשוב ולזהות את האתגרים שיש במדיה, מסכים ובאינטרנט ולכל אתגר לתת פתרון. היה חשוב לנו לקחת את המושכות בידיים שלנו ולתפוס פיקוד ולא לנסות רק לכבות שרפות".

הוא מוסיף כי ישנם אתגרים רבים בכל הנוגע לעיסוק במדיה ובמרכזו אתגרי התוכן. "היום המדיה זמינה לכל כיס ומכשיר והתכנים הם אינסופיים. אגב אני תמיד אוהב להגיד שאליה וקוץ בה. הברכה של מהפכת המידע היא למעשה האתגר. היום ניתן להיחשף לכל מידע שאתה רוצה בלחיצת כפתור אבל אין שום בקרה על התוכן. אנחנו בונים להם עולם ערכי וזהותי ורשת הם מקבלים תוכן שהוא 180 מעלות הפוך מכך".

https://old.tovnews.co.il/20250-2/

שאוליאן מביא משל הממחיש את השליטה שיש לסמארטפונים על חיינו. "המכשיר הוא כמו drive מסונכרן לך עם המוח והלב, מה שנכנס לשם נכנס לתוכך ממש. לכן איפה השער? מי השומר? כי כרגע שאין לזה בקרה הכל פרוץ ומי שנכנס נכנס ומי שיוצא יוצא. האתגר השני זה האתגר של הזמן, המשאב החשוב ביותר בחיים. המערכת הזו בנויה בצורה כל כך חכמה, מקצועית ואטרקטיבית שפשוט אם אתה לא שם לב ואתה לא בשליטה אתה מאבד את כל הזמן שלך".

אז למי בכלל הארגון פונה? כהן מסביר כי התכנים מופנים לא רק לציבור הדתי או לילדי ישראל אלא שמדובר בפעילות כלל עולמית. כמו כן, הם גם משתמשים בערוצים פרלמנטריים בכדי לקדם את הרעיון שלהם. "אנחנו פונים לכולם, בסופו של דבר האתגר הוא אתגר של כולם. כשאנחנו באים לעשות שינוי באתגר לאומי ובינלאומי אי אפשר לגעת רק בנקודה קטנה, צריך לפנות לכל הגורמים במציאות בצורה המתאימה להם ולתת גם את ההסברה וגם את המודעות וכלים לשינוי. זה מתחיל מרמת המדינה, היינו אצל שר התקשורת יועז הנדל. בכדי לקדם עוד את הנושא שספקיות האינטרנט לא רק יידעו שיש סינון חינמי, אלא גם ידאגו שיהיה תו תקן לסינון יעיל במדינת ישראל. לכל אחד יש אתגר שונה, מנהל ומחנך מסתכלים מה קורה במוסד ובאקלים הבית ספרי. הורים רואים מה קורה עם בני הנוער בלילה ובני הנוער מרגישים בעצמם מה קורה".

https://old.tovnews.co.il/%d7%9c%d7%92%d7%93%d7%9c-%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94-%d7%9e%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%aa-%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%92%d7%9d-%d7%9c%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%97%d7%99%d7%95/

כהן מסביר על הנקודות בדרך וגם על ההליכה לדרגים הכי גבוהים שאפשר בעניין הזה – ההנהלות של ענקיות הטכנולוגיה. "יש לטווח הארוך ולטווח הקצר. זה כמו שיש במלחמה, מצד אחד אנחנו רוצים שלום עולמי ולא מכוונים רק לנצח במלחמה, אך מנגד קונים טנקים. אותו דבר פה, מצד אחד אנחנו מאמינים שצריך לעשות שינוי וגם לפני שלוש שנים עשינו שינוי ענק אצל וואטסאפ וגוגל העולמיות. הבאנו להם מחיקה של עשרים מיליון חשבונות של פדופילים בוואטסאפ, מחיקה של מאות אפליקציות מגוגל פליי. אנחנו עד היום בקשר עם הנהלת אינסטגרם ווואטסאפ העולמיות. זה מצד אחד לעבוד על זה שתהיה רגולציה וכללים אבל בסוף צריך לתת את הכלים לכל בית בקצה. היום בכל טלפון יש תוכנות שעוזרות להתמודד כי גם בענקיות הטכנולוגיה הבינו את זה".

"האמירה שלנו היא שונה ממה שאפשר למצוא כיום בכל הנושא של מוגנות ברשת", הם מבהירים. "הבנו שאנחנו חייבים להפסיק להתעסק בסימפטום. המכשיר הזה הוא בסך הכול שיקוף של משהו הרבה יותר עמוק – הנפשות שלנו. כשאני ניגש למכשיר הזה אני לא ניגש סתם, אלא כי חסר לי משהו בפנים וזה גם מה שאנחנו שאלנו את עצמנו, מה חסר לי. בהרצאות אנחנו מדברים איתם על דברים מעבר לפלאפונים, מדברים על ביטחון עצמי, כישורים ויכולות אישיות".

https://old.tovnews.co.il/%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%90%d7%a4%d7%a9%d7%a8-%d7%9c%d7%92%d7%93%d7%9c-%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%90%d7%9e%d7%aa/

כחלק מפרסום ושיווק הארגון, הוציאו מדבקות שאולי חלקכם מכירים. הן מודבקות על הסמארטפונים המסוננים ומטרתם באה מתוך מחשבה שאם רוצים שינוי חייבים לעשות משהו רחב. "אנחנו לא יכולים להיות ארגון שבא להעביר הרצאה אלא תנועה חברתית. תנועה שככל שיהיו בה יותר אנשים ככה האפקטיביות שלה תגדל, זאב בודד ברשת זה הרבה יותר קשה ברשת. זה לא משנה איזה סינון באמת שמת, אם המכשיר שלך בטוח – שים מדבקה וספר לכולם", מסכמים.

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

המכללה לחיים1
עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום