יחסי יהודים-נוצרים, האם משהו יכול להשתנות אחרי 2000 שנה?

היהדות הותקפה מאות שנים על ידי הנצרות באירופה; כעת, כשאנחנו חזקים ועם מדינה משלנו, אולי הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש

גיא הרב שרלו
play-rounded-fill

2000 שנות יחסים רעועים מלווים את היהדות והנצרות. דורות על גבי דורות דמם של יהודים נשפך, הם הועלו למוקד ונשרפו, והושפלו שוב ושוב על ידי הכנסייה הקתולית באירופה. אמנם, בשנת 1965 למניינם עברה הכנסייה הקתולית מהפכה ביחסה לעם ישראל. במהלך ועידת הוותיקן השנייה, הכנסייה הכירה בכך שאין עוד מקום לתפיסות הדתיות ששלטו בנצרות ביחס ליהדות במשך אלפי שנים.

התפיסה הראשונה היא "תורת הבוז", על פיה קיומו של עם ישראל בדלות ובשפלות נובע מתוך סירובם של היהודים לקבל את הנצרות. התפיסה השנייה היא "תורת החליפין", שטענה שהנצרות היא "ישראל האמיתית" (Verus Israel), ושהאל עזב את "ישראל שבבשר" ובחר ב"ישראל שברוח" – הלא הם הכנסייה הנוצרית. שתי התפיסות הללו בוטלו במסמך שנוסח במהלך ועידת הוותיקן השנייה העונה לשם Nostra aetate ("בזמננו אנו"). תחת זאת הנצרות הקתולית אימצה באופן רשמי יחס מכבד כלפי הדת היהודית והכירה בכך שהברית של הקב"ה עם העם היהודי מעולם לא בוטלה.

https://old.tovnews.co.il/%d7%9c%d7%9e%d7%99-%d7%a9%d7%99%d7%99%d7%9b%d7%aa-%d7%90%d7%a8%d7%a5-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%a9%d7%9e%d7%95%d7%90%d7%9c-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%94%d7%95-%d7%95%d7%94%d7%a9/

יש לציין כי תהליך זה של שינוי ביחס ליהדות התרחש באופן פורמלי אך ורק בנצרות הקתולית. זרמים אחרים בנצרות ממשיכים לאחוז, לפחות באופן תיאורטי, ביחס של בוז וביטול כלפי היהדות. חלקם אף לוקחים חלק פעיל במיסיון ובפעולות כנגד היהדות הנאמנה.

העולם היהודי המאמין לא מיהר לקבל בזרועות פתוחות את השינוי של הכנסייה הקתולית, ורבים עדיין חוששים מפני חוסר כנות בהצהרתה של הכנסייה לגבי היהודים. בנוסף, יהודים מאמינים רבים מעולם לא שמעו על השינוי המדובר, ועדיין בטוחים שהיחס ליהודים נשאר כפי שהיה בעבר.

הרב יובל שרלו והרב גיא אלאלוף משוחחים על שינוי העמדה הקתולית ועל המשמעות שלו לגבינו, תוך דיון בשאלות מרתקות של היחס להיסטוריה הרעה המשותפת לעומת ההזדמנות לשיתופי פעולה פוריים במגוון נושאים בהווה. כמו כן, הם דנים בחשיבות הכללית של העיסוק התורני בסוגיות אוניברסליות, ועל התרומה המשמעותית שלו אף לשיח התורני הפנים-יהודי.

 

צפו בשיחה המלאה  

tal
Author: tal

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יהודי
יהודי
11 חודשים לפני

רחמנא לצלן

המכללה לחיים1

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום