"אם זה היה בן של ח"כ, זה היה נראה אחרת"

על מוישי קליינרמן ועל התקווה הגדולה שיחזור, על התמודדות המשפחה, וגם: האם יש סיכוי לכניסה לפוליטיקה? אריאל אלחרר בראיון.

אבי לופליאנסקי
מוישי קליינרמן
צילום: דוד כהן, פלאש90

יתכן ועד לא מזמן חלקכם לא שמעתם על הפעיל החברתי והעיתונאי המוכשר, אולם בחודש האחרון קשה למצוא מישהו שלא הושפע ממנו. מאחר שאלחרר הוא האיש שהביא את הסיפור של מוישי קליינרמן למודעות הציבורית, לכותרות העיתונים ובעיקר לעבודת המשטרה.

אנחנו מצליחים למצוא זמן לשבת אתו בראיון מיוחד ל"TOV" ולגולל מעט על אחת הפרשות היותר מטרידות שנחתו עלינו לאחרונה. פרשת היעלמותו של הצעיר החרדי, מוישי קליינרמן, ממודיעין עילית.

מה שלומך באופן אישי, בנסיבות האלו? "ראשית, נראה לי שהסיפור של מוישי איננו משהו אישי שלי, זה אמור להטריד כל אחד ואחד, ובפרט את הציבור החרדי. יכול להיות פה מצב של נער בן 16 שנעדר, ולוקח 80 יום עד שנכנסים כל מיני גורמים תקשורתיים לסיפור. עד אז זה לא עניין אף אחד. אף לא אחד.. איך קורה כזה דבר? אנחנו לא מדינת עולם שלישי, זו מדינה שמתגאה בחיי החברה שלה, שגאה בזה שאנחנו אחד בשביל השני פה, אנחנו מדינה שגאה ביכולות המשטרתיות שלה, ביכולות המודיעיניות שלה, לא יכול להיות שילד בסיטואציה כזו מגיע למצב כזה. רק בגלל שהוא ילד ממשפחה חסרת יכולת וחסרת אמצעים. אם זה היה בן של ח"כ או בן של ראש העיר הסיפור הזה היה נראה אחרת לגמרי".

https://old.tovnews.co.il/%d7%9c%d7%90%d7%97%d7%a8-%d7%a9%d7%94%d7%a8%d7%a1%d7%95-%d7%9c%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%98%d7%a8%d7%94-%d7%aa%d7%a9%d7%97%d7%a8%d7%a8-%d7%90%d7%aa/

WhatsApp Image 2022 07 10 at 08.56.56
אריאל אלחרר. צילום: באדיבות המרואיין

מהו באמת מצב החיפושים אחר מוישי קליינרמן? "כרגע, המשטרה נכנסה לזירה באופן מלא, אתמול (רביעי) המפכ"ל נפגש עם מפקד מחוז ש"י, להערכת מצב ולבדיקה. הסיפור הזה כרגע, מסוקר ומטופל ברמה משטרתית ותקשורתית- הכי גבוהה שיכולה להיות".

יש הערכה מה מצבו הפיזי של מוישי כרגע? "אתמול הוציא המפכ"ל הודעה לאחר הערכת מצב, שנקודת המוצא היא שמוישי בין החיים. זאת אומרת אכן יש את האופציה שלא נמצא אותו בריא ושלם, חס וחלילה, אבל נקודת המוצא היא שהמשטרה מחפשת אדם חי".

איך דווקא אתה הגעת לסיפור הזה? "אחרי שבועיים וחצי שמוישי כבר היה נעדר, יש עיתונאי שגר ברחוב של מוישי, אותו עיתונאי פנה לכל הכתבים והערוצים וכלי התקשורת, הוא סיפר להם על מוישי ועל היעלמותו, אף אחד לא התייחס אליו, אף אחד. רק אני הבנתי שיש פה עוול. אני מסקר עוולות בציבור החרדי באופן קבוע, הבאתי את הסיפור של חיים מזרחי, ועוד הרבה עוולות שהחרדים ספגו בקורונה, כמו סגרים מיותרים. עסקתי במאבקים האלו, ולכן הייתי הראשון לזהות שיש פה עוול, ובתור אחד שמעורב בתקשורת החרדית ומכיר אותה הבנתי שיש פה בעיה. התחלתי לכתוב על זה בחשבון הטוויטר שלי. בתחילה אף אחד לא התעניין, ובוודאי  שלא היה מישהו שביצע משהו אקטיבי כלפי הסיפור הזה. וכך, יום אחרי יום, לא התייאשתי, פשוט חפרתי על זה. הרגשתי כאילו אני עושה ספירת העומר, ובכל יום מציין עוד יום שבו מוישי נעדר. ולאט לאט התחילו להצטרף אליי אנשים, עוד ועוד פעילים חברתיים, אנשי תקשורת, התחילו לסקר את הסיפור".

https://old.tovnews.co.il/%d7%9c%d7%90%d7%97%d7%a8-%d7%a9%d7%a0%d7%a2%d7%a6%d7%a8-%d7%91%d7%a9%d7%91%d7%95%d7%a2-%d7%a9%d7%a2%d7%91%d7%a8-%d7%a9%d7%95%d7%97%d7%a8%d7%a8-%d7%94%d7%97%d7%a9%d7%95%d7%93-%d7%91%d7%94%d7%99%d7%a2/

הוא מוסיף כי "בין לבין אני גם דובר של ח"כ פטין מולא מהליכוד, אז יוצא שאני נמצא בכנסת שלושה פעמים בשבוע. עברתי בכל החדרים של כל החכ"ים, כולל פטין מולא. ביקשתי בדחיפות שיתקיים דיון בועדה לביטחון פנים, בהתחלה דחו את זה, ביקשתי כל הזמן מחברי כנסת שינאמו על זה במליאה. עד שנוצר לחץ וקיימו את הדיון".

כמה זמן עבר מההיעלמות של מוישי עד תחילת החיפושים? "בתחילה היו חיפושים, רק כדי לצאת ידי חובה. היה חפ"ק שהוקם במירון, והיו חיפושים של מתנדבים. יחידת הכלבנים של מייק שעשה עבודת קודש בהתנדבות. היו כל מיני דרכי חיפוש אבל לא ברמה מספקת. המשטרה החלה לעבוד באמת רק בשבועיים-שלושה האחרונים, רק אז המשטרה הניחה בפניה את התיק באופן מעשי. רק ביום ה-85 הוא נכנס לרשימת הנעדרים, זה כבר מוכיח את המחדל. רק ביום ה-80 גורם משטרתי ביקר בבית של משפחת קליינרמן. והדרג הבכיר יותר, כמו מפקד מחוז הגיע רק ביום ה-100".

SyZXvW5O9 0 0 1280 853 0 x large
אילוסטרציה לחיפוש משטרתי. צילום: דוברות המשטרה

איך המשפחה מתמודדת עם זה? "המשפחה נמצאת במצב הישרדותי לחלוטין, הם נכנסו למנגנון הישרדות, הם ממש במצב שהם לא מרגישים את מה שקורה, הם פשוט נלחמים על חייהם, רק מנסים לשרוד. היו ימים שהאמא עצמה הייתה הולכת לחפש את מוישי, בשדות וביערות, ומחלקת פליירים בכל מיני מרכזי קניות, היא ממש נלחמת עד שתגיע התשובה. ויש גם את עם ישראל, שתומך מאוד, לפעמים מביאים מגשי פיצות למשפחה, הם קונים עוגות ומביאים מתנות לילדים, כולם פה נרתמים לעניין, אמא שלו אמרה שזה כבר לא הילד שלה, אלא הילד של כל עם ישראל".

מה יש לך לומר לאלה שמשוכנעים שאבדו הסיכויים למצוא אותו בחיים? "קודם כל, לא משנה מה קרה ומה מצבו, צריך להביא אותו. גם אם חלילה מוישי לא ימצא בטוב ועל אחת כמה אם ימצא בחיים. כרגע, אין באמת שום מידע, הכל זה השערות ודמיונות. המשטרה בודקת את האופציה שהוא חי, ואם היא בודקת אנחנו מוכרחים להתפלל ולקוות שהוא יחזור בריא ושלם. ואנחנו כיהודים מאמינים – יודעים שאם יש אחוז אחד שנער נמצא בין החיים, אנחנו מחויבים להפוך כל אבן כדי למצוא אותו".

https://old.tovnews.co.il/%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%9c-%d7%aa%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%a7/

בוא נעבור לדבר קצת עליך. איך אתה מגדיר את עצמך על הרצף שבין עיתונאי, דובר ופעיל חברתי? "בתחילה עסקתי בתקשורת, הייתי כתב ולאחר מכן כתבתי בכל מיני אתרים, ואז התחברתי לעניין של פעילות חברתית, זה שילוב של איש תקשורת ופעילות חברתית. זה אומר לקחת מקרים שלא מעניינים אף אחד, להפוך אותו לנושא מדובר, וגם להישאר אתו אחרי שהנושא יורד מסדר היום הציבורי. אני מדבר בעיקר על עוולות במגזר החרדי, זה משהו שמאוד נוגע לליבי, אז איך הייתי מגדיר את עצמי? אני לא יודע, אבל אני בעיקר מתחבר לתואר של פעיל חברתי".

מוישי קליינרמן
אימו של מוישי. צילום: דוד כהן, פלאש90

לפני כמה ימים העלית תמונה שאחד מהגולשים העלה ובה כתוב "אריאל אלחרר לכנסת", זה עבר לך בראש? "האמת היא שכבר כמה שנים, בכל פעם שאני עוסק בעוולה מסוימת, אז אנשים שולחים לי שאני חייב לרוץ לכנסת. כרגע הרבה יותר נוח לי להיות מאחורי הקלעים, לעסוק בתקשורת ופעילות חברתית, לפעמים דווקא לזה יש הרבה יותר כוח והשפעה, כי אני לא מקוטלג רק למשבצת אחת, יש לי הרבה אפשרויות."

אבל אתה לא פוסל את זה? "כרגע זה בוודאי לא רלוונטי…"

אני רואה שאתה מתבטא פוליטית, אני מניח שאתה נמצא בימין, אתה כבר יודע למי תצביע בבחירות הבאות? "תראה, אני עובד בליכוד ואני גם חרדי, אז מן הסתם אני נמצא במקום הימני, אני חושב שמה שקרה לימין בשנה האחרונה הוא דבר שאסור שיחזור. הוא צריך להתעשת ולהביא ממשלה ימנית-חרדית-דתית-ציונית, שזה מה שטוב למדינת ישראל, שזה מה שיכול להציל את מה שקרה פה בשנה האחרונה. אני ודאי נמצא בימין".

אבל אתה ליכוד או מפלגות חרדיות? "אבא שלי עבד 10 שנים בש"ס, אז ככה שאני גם פה וגם פה, אבל אני לא רואה הבדל. בסופו של דבר אני רוצה ממשלה ימנית דתית. אז לא משנה ליכוד או ש"ס".

 

 

 

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יאללה תמצאו אותו
יאללה תמצאו אותו
2 שנים לפני

עצוב

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום