איך נחש הנחושת, אליהו הנביא ויוסף הצדיק קשורים לגירוש מגוש קטיף?

הרב אברהם וסרמן מדבר על ספרו החדש "נחש הנחושת" העוסק בקשר בין תקופת התנ"ך לגירוש מגוש קטיף

יוסף רוסו
play-rounded-fill

 

הרב אברהם וסרמן, רב קהילת גבורת מרדכי בגבעתיים, מגיע לאולפן לציון יום השנה לגירוש מגוש קטיף ולכבוד הוצאת ספרו "נחש הנחושת", המראה את הדמיון הרב בין השלטון בימי התנ"ך לזה של ימינו.

"על פניו נחש הנחושת הוא סיפור ידוע בו בני ישראל חוטאים, משה מציב מולם את נחש הנחושת וכך הם מתרפאים, סיפור ידוע ומוכר לכל ילד. הוא מתפתח לאחר מכן, מכיוון שהנחש הפך להיות עבודה זרה ומי שכתת אותו הוא חזקיהו. לא אמרו לו במפורש לעשות זאת אך הם לא מיחו בו גם כנגד. הנחש הזה שלמעשה היה אמור לקרב בסופו של דבר הוא גם זה שהרחיק ונהיה עבודה זרה", אומר הרב.

https://old.tovnews.co.il/%d7%9c%d7%94%d7%95%d7%a6%d7%99%d7%90-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%aa%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%9f-tov-%d7%90%d7%a7%d7%98%d7%95%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%99%d7%94/

עוד הוא ממשיך: "נחש הנחושת הזה היה שנים רבות שם ומדוע לא הרסו אותו עוד לפני חזקיהו, למה חיכו רק עד שהוא יגיע ויעשה את זה אם אותו נחש הוביל לעבודה זרה? אז לפני כן באמת לא כיתתו אותו מכיוון שהוא היה ציווי מפורש של הקב"ה ולא היה ניתן לעשות כן, לאחר מכן בתקופתו של חזקיהו הדבר התאפשר. הרי לא היה עולה בדעת מישהו לשבור את הלוחות למשל במקום משה?"

"האנלוגיה היא שהממלכתיות באה לחבר בין ישראל לאביהם שבשמיים", אומר הרב בנוגע לנחש הנחושת. "מדינת ישראל באה לחבר בינינו לבין הקב"ה, מכיוון שסוף סוף יש לנו מדינה משלנו וריבונות משלנו. כפי שהרב צבי יהודה היה אומר שאנחנו מקיימים את המצווה של כיבוש הארץ כאשר נשלוט עליה. ישנה מצוות ישוב ארץ ישראל שהיא המצווה מהמרכזיות ביותר אם לא המרכזית שבמצוות. כל המצוות ניתנו כדי שנקיים אותן בארץ ישראל וסוף סוף זכינו והגענו לארץ ואנחנו יכולים לקיים את המצווה הזאת".

https://old.tovnews.co.il/%d7%91%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%a9%d7%a4%d7%98-%d7%91%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%98-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%95%d7%aa%d7%99%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%a8%d7%93%d7%95%d7%90%d7%9f/

הוא מסביר מה הבעיה שנוצרה בעקבות ה"ממלכתיות": "היא הפכה לגורם מנתק בינינו לבין הקב"ה. זאת מכיוון שהשלטון במדינת ישראל הפך להיות גורם מרחיק ומנתק, עד אשר מחריב את הארץ ומגרש את יושביה היהודים. את הסילוק מאדמתנו עשו רק הבבלים והרומאים, האויבים שלנו, אך מי שעשה זאת הוא השלטון".

אז אין יותר ממלכתיות? "זה מאוד רגיש, זה לא שבאים ואומרים שסיימנו להיות ממלכתיים". הרב מספר על אחד מתלמידיו להמחשת עוצמת המסר. "אני מלמד בישיבת ההסדר ברמת גן של הרב יהושע שפירא שנים רבות. לאחר הגירוש מגוש קטיף שאלנו את עצמנו בישיבה איך אנחנו נשארים ממלכתיים אבל באופן מופחת? בחור אחד שיצא לדייט עם מישהי השאלה מרכזית הייתה 'אתה ממלכתי או לא?' על זה יקום וייפול הדייט. הוא היה בדיוק לאחר השיחה של הרב שפירא אז הוא ענה לה כן – היא הסתובבה והלכה. הטעות בעצם היא להיות נאמן לשלטון ולהסכים איתו בכל מצב".

הרב ממליץ לא ללכת בעיניים עיוורות אחר המדינה: "אני ממלכתי ומדינת ישראל זו ראשית צמיחת גאולתנו, אבל צריך להסתכל ולראות איך בדיוק היא פועלת. אם היא משרתת את מטרותינו ואת מטרות התורה – נלך בעקבותיה, אך אם מדובר בשלטון שלא הולך על פי התורה, צריך לפקוח את העיניים ולא ללכת אחריו".

https://old.tovnews.co.il/%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%99%d7%92-%d7%a9%d7%9c-%d7%93%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%9c%d7%9d-40-%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%a4%d7%98%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%94%d7%a8%d7%a6%d7%99%d7%94-%d7%a7%d7%95/

אילו מסקנות ניתן ללמוד מהמקרים בתנ"ך? "ישנם כמה דברים, הראשון הוא ההבנה שלא מספיק שאתה רוב. הרי רוב העם בעד אחיזה בארץ וישוב ארץ ישראל אך בפועל זה לא ממש קורה. במכירת יוסף היו נוכחים עשרה אנשים, ולפי דברי חז"ל מי שיזם את כל המהלך היו שמעון ולוי – שניים מתוך עשרה שהובילו את כולם. השני, לאחר מכיר יוסף, מה אנחנו היינו עושים? להגיד תהילים, לחזור בתשובה, אולי לחשוב אם לא היה טוב שסיפרתי להם את החלומות. האחים מתחרטים וגם יעקב מתאבל אך יוסף לא עושה שום פעולה שמביעה חרטה או מחשבה".

הרב מוסיף ומקשר מקרה תנכי נוסף: "האנלוגיה של אלישע – קראתי לה 'ברית המשוגעים'. מדוע? כי יהוא והנער שאלישע שולח מנשי בני הנביאים. אותו הנער שהגיע אל אספת הקצינים בגלעד אומר ליהוא 'אתה תהיה המלך'. לאחר מכן כששאלו את יהוא מה הוא אמר לו הוא ענה 'הוא משוגע'. כאשר הקצינים לחצו עליו הוא אמר אתה המלך. הוא לא האמין למה שהולך לקרות הוא לא רצה לומר להם. כולם רצים לארמון ביזרעאל ושם זורקים את איזבל מהחלון".

https://old.tovnews.co.il/%d7%91%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%aa%d7%a2%d7%a9%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%93%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%a2%d7%a0%d7%a4%d7%94-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%99%d7%97%d7%96%d7%a8%d7%95/

הוא ממשיך ומדגיש את הצורך בהנהגה ולא רק ברוב: "אליהו עשה בהר הכרמל מעמד שאין כדוגמתו, בסוף יום כיפור כולנו צועקים 'ה' הוא האלוקים'. זאת אומרת שהעם היה איתו, זה לא עזר לו כי איזבל למחרת שלחה לו מכתב בו היה כתוב שהיא רוצה להרוג אותו. זה שהעם איתך זה לא מספיק, אם העם לא מחליף את ההנהגה אז זה לא עוזר. כל החלום המוזר שלנו שאומר שאם נהיה רוב אז הכל ישתנה, גם אליהו חשב שאם הוא יעשה את המעמד בהר הכרמל אז כולם יאמינו בו, אלא שללא השלטון אי אפשר באמת להשיג מה שרוצים, גם אם העם איתך".

איזה סיפור ממחיש בצורה הטובה ביותר את דבריך? "אני חושב שהסיפור של יפתח הגלעדי מאוד דומה. מיד לאחר הגירוש, אחת השאלות הנפוצות שהיו שואלים מתגייסים סרוגים היא 'האם אתה תסכים לגרש משפחה שלך מהישוב?' זה מה שהיו שואלים. האם יפתח היה מסכים למשהו דומה? ברור שלא".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום