זו הסיבה שהרבנות הצבאית מצנזרת חיבורים הלכתיים שהיא עצמה כתבה

הרב ברוך ספיר, רב צבאי במיל', מסביר על הלכות הצניעות בצבא והאתגרים העומדים בפני חיילים דתיים; וגם, על הצנזורה העצמית של הרבנות הצבאית

יוסף רוסו

 

הרב ברוך ספיר, רס"ן במילואים המשמש כרב ב' של חטיבת ביסל"ח, כתב את החוברת "והיה מחניך קדוש"- הלכות צניעות בצבא. הרב ספיר נשאל האם חוברת כזאת לא הייתה צריכה לצאת דרך הרבנות, והשיב: "בהחלט. ישנה חוברת אבל לרבנות יש מניעות מלפרסם אותה. בית המדרש של הרבנות הצבאית עשה עבודה מאוד יסודית. מה שאני פרסמתי זו לא חוברת, אלא תקציר. למעשה יש ספר שבו רבנים צבאיים עסקו לאורם של תלמידי חכמים גדולים בשאלות הצניעות בצבא, העלו תשובות ע"פ גדולי הפוסקים אבל הרבנות הצבאית מרגישה או שקיבלה הוראה שהיא מנועה מלפרסם חומרים מהסוג הזה". לדברי הרב ספיר, מישהו גנז את החוברת שהרבנות הצבאית כתבה, "וזו לא החוברת הראשונה שנגנזה. אזכיר שהיה אירוע על חוברת הלכות מזוזה שנכתבה בבית המדרש של הרבנות הצבאית, והייתה שם הלכה שעשו ממנה אייטם תקשורתי. הזכירו שם האם אישה יכולה לקבוע מזוזה וזו אחת הסיבות בגינה החוברת נגנזה". "ולעצם השאלה", אומר הרב ספיר, "אישה יכולה לקבוע מזוזה".

הרב ספיר מספר על שירותו הצבאי וההתמודדות עם הסוגיות האלה: "שירתי 8 שנים כלוחם ומפקד בהסדר. מהבחינה הזו השירות שלי היה די בחממה, מסגרת כמעט אידיאלית. אבל הנקודה היא באמת מה שחוויתי אחר כך בשירות המילואים ויותר מאוחר כרב צבאי, שהצבא אינו מסגרת סטרילית. בצבא משרתים חיילים וחיילות". הוא ממשיך ואומר כי: "אני כרב צבאי צריך בסופו של דבר לשבת כמה ימים בנגמ"ש במפקדת החטיבה, שמורכבת מ50 אחוז ואולי אפילו יותר בנות. ואז באופן טבעי בנגמ"ש יחד איתי נמצאות גם נשים, חיילות וקצינות שאני מאוד מעריך אותן. אבל במציאות של שהות משותפת במשך שעות בנגמ"ש, היא אתגר לא פשוט הלכתית ואנושית", מסביר הרב ספיר.

https://old.tovnews.co.il/%d7%a4%d7%a8%d7%a1%d7%95%d7%9d-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%95%d7%9b%d7%a8%d7%97%d7%95-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%aa%d7%aa%d7%a3-%d7%91%d7%a4%d7%a2%d7%99/

הרב ספיר נשאל האם המסר המרכזי בחוברת הוא להסדיר את הנושא או שכלל לא יהיו נשים בצבא, וענה: "התבקשתי לערוך את החוברת הזו ע"י פורום רבנים צבאיים במילואים שהוציאו את החוברת. בגלל הרקע שלי כלוחם, רב צבאי בעל הכשרה תורנית ולימדתי את הסוגיות האלה הרבה שנים. אבל הרקע המקצועי שלי לתת מענה למורכבות של שירות חיילים וחיילות יחד בצבא, מבוסס במידה רבה על התפקידים שעשיתי כרב צבאי". הרב ספיר מציין כי: "חשוב לומר שחיילות, מדריכות וקצינות מבצעות שם תפקידים מאוד חשובים בצורה מעוררת הערכה, אבל השאלות שמתעוררות בעיקר לחיילים דתיים הן כאשר מגיעים להכשרה. השאלה כיצד לערוך את ההכשרה בצורה שבה מצד אחד החייל מוכשר בצורה הטובה ביותר, יקבל את ההכשרה ויוכל לבצע את תפקידו. ומצד שני לא יעבור על ההלכה".

מדברי הרב ספיר עולה כי אינו מתעסק בשאלת שירות הנשים, האם הן צריכות להתגייס או לאו, אלא הוא מתייחס לעובדה שחיילות נמצאות בצבא בצמוד להלכה כך שחייל לא יעבור על ההלכה. הרב ספיר מאשר ואומר: "חשוב לציין שלפני שזו זכותו של כל חייל וחיילת לשרת בצה"ל, זו חובתו והוא רוצה לעשות את זה בצורה הכי טובה. ולפני שזו זכותו של כל חייל דתי לשמור על ההלכה זו גם חובתו. אני לא רוצה, וזו גם האחראיות שלי כרב צבאי, שכל חייל יוכל למלא את שתי החובות האלה כאשר חובה אחת לא תבוא על חשבון השנייה". הוא מחדד ואומר: "שלא תהיה מציאות של חיילים שאינם מוכשרים כראוי בגלל שההכשרה כרוכה בהתנגשות עם ההלכה, ומצד שני שלא יהיה מצב של מפקדים שמרגשים שעליהם לקבל בשלב מסוים החלטה ולוותר".

https://old.tovnews.co.il/%d7%94%d7%96%d7%9c%d7%96%d7%95%d7%9c-%d7%91%d7%a8%d7%91%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a6%d7%91%d7%90%d7%99%d7%aa-%d7%a0%d7%95%d7%91%d7%a2-%d7%9e%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%90%d7%97%d7%93-%d7%94%d7%a8/

הרב ספיר נשאל על מדריכות קליעה שטובות בתפקידן. מה אומרים לחייל דתי, שעליו לעבור מבחינה מקצועית הדרכת קליעה ע"י מדריכה ויש ביניהם אינטראקציה. הוא עונה כי: "החוברת מגדירה גבולות באיזה מקום מבחינה הלכתית יכולה להתקיים הדרכה ע"י אישה, למשל הדרכה מילולית. לעומת זאת הדרכה שמתנגשים בה הגבולות, למשל מגע פיזי. ועל כל הבעיות האלו צריך לתת מענה". על השאלה כיצד מנהלים מטווח כזה, משיב הרב ספיר: "המדריכה תהיה הסמכות המקצועית אבל העבודה הטכנית-פיזית תתבצע ע"י המפקדים שתפקידם לתווך ולנהל את ההכשרה הזאת בצורה הכי טובה".

הרב ספיר מספר על תהליך הטמעת החוברת: "צריך לשים את האג'נדות בצד. המטרה שלי ושל כל המפקדים והמדריכים הייתה ההכשרה הטובה ביותר שניתן לתת ללוחמים שיוכלו לבצע את תפקידם. הרב ספיר אומר כי מפקדים דתיים ושאינם דתיים היו קשובים לגבולות ההלכה: "לפעמים זה לא הולך אחד לאחד עם הפקודה", ומוסיף דוגמה: "הצבא הרבה יותר צנוע מבחינת הלבוש מאשר הרחוב שלנו היום. המדים צנועים ומכבדים את לובשם וסביבתם. יש גם את המסגרת של מד"ס וגם שם יש הגדרות צבאיות. האם ברגע שהגדרתי שהלבוש הזה מבחינה צבאית אינו לבוש חשוף, האם זה כבר אומר שחיילים וחיילות יכולים לבצע כל פעילות במעורב? אז התשובה ההלכתית וגם כל שכל ישר מבין היא לא. לצערי אין לי גיבוי לזה בפקודות, אבל בשטח מצד המפקדים יש גיבוי מלא".

לקראת סיום התבקש הרב ספיר לתאר את החזון יהודי עתידי לצבא, והשיב כי: "ישנם תהליכים שהמדינה צריכה להוביל. הצבא הוא בבואה של החברה הישראלית. בצבא אני לא בא לכפות על אנשים לנהל אורח חיים שונה ממה שהם מאמינם בו. החזון שלי הוא שירות שבו כל אחד מרגיש שהוא משרת את המדינה שלו בלי שוויתר על משהו ממי שהוא וממלא את חובתו האזרחית והדתית בלי סתירה".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום