האם ישראל בדרך למלחמת אחים? העתידן שחזה את מלחמת רוסיה-אוקראינה מקווה שלא

חוקר העתיד פרופ' דוד פסיג בשיחה מרתקת על התכונות המיוחדות של עם ישראל והחשש הריאלי ממלחמת אחים

Artboard 22 copy 12

 

בראשית דבריו פרופ' דוד פסיג מדבר על העם היהודי ואומר: "אנחנו ב-DNA  שלנו, אנחנו אנרכיסטים במהות. אנחנו לא מקבלים מרות ולא מקבלים סמכות. שזה מעולה. אנחנו פשוט כל הזמן מטילים ספק בסמכות, במרות, ברעיונות וזה עוצמת החיים שלנו. אנחנו היום אומת הסטארט אפ בגלל זה. וכל העולם יודע שאתה מביא ישראלי לשבת על השולחן יהיה לו בלגן. פאודה מה שנקרא".

פסיג מסביר שהתכונות האלה השתרשו לעם היהודי בין השאר בזכות הגמרא: "תראה למשל את התלמוד. אתה לא מביא את המסקנות. אתה מביא את התהליך שעברנו כדי להגיע למסקנות. ובכוונה תחילה. למה? כי בבוא יום, במצב אחר, אחד הרעיונות יכולות להיות רלוונטי. ואת זה הבנו כבר מההתחלה. אין מוחלטות. אין סופנות. אין גזירה שאין מאחוריה יכולות לשנות את הנחות היסוד שלה. זה הוטבע בנו".

https://old.tovnews.co.il/%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8-%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%9e%d7%a0%d7%91%d7%90-%d7%a8%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%94-%d7%aa%d7%a7%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%95%d7%99%d7%99%d7%a7%d7%97-%d7%9c%d7%94-%d7%9b/

על הטבע היהודי שתמיד שואל ומקשה הוא אומר: "אנחנו כל הזמן מבררים מי אנחנו, מה אנחנו, מה אנחנו עושים כן. הדבר הפשוט ביותר, אחד הסוגיות הכי קשות. מה זה להיות יהודי? מה זה מדינה יהודית? לא ליהודים, זה כבר הבנו. איך שאני מבין את הדברים זה ככה: הצינות עשתה מהפכה בלתי רגילה. באה ואמרה, התקשקשנו, דברנו, למדו, התווכחנו. מה יצא לנו? שחטו אותנו פעם אחר פעם. בא נשכח את זה לרגע. בא נתאחד, נעשה מטרה שכולנו מסכימים עליה והיא בית לאומי על מנת שהגורל שלנו לא יחזור על עצמו". פסיג מוסיף כי עם ישראל הוא לא הראשון שבחר במודל הזה: " אנחנו לא הראשונים שעושים את זה. יש תרבויות אחרות שעשו את אותו מודל. לאחד זה לוקח משהו כמו שלושה דורות, ארבעה דורות. עד שחוזרים למקורות שלנו. הרי אנחנו קבוצות שונות ומשונות. ואז בדרך כלל מתחילים לריב. בדרך כלל באותו שלב יש מלחמת אזרחים".

פסיג מסביר איך מתחילה בדרך כלל מלחמת אזרחים: "בדרך כלל זה מתחיל מרצח של מנהיגים. בכל התרבויות. המנהיג חייב להיות אב זקן. אנחנו הורגים את האב. רצח האב. ואחרי זה בדרך כלל מתגלגלים עשרים שלושים שנה למאבקים אדירים של מלחמת אזרחים ואז כולם נבהלים". במענה לשאלה האם התרחיש של מלחמת אזרחים הוא מה שעתיד לקרות למדינת ישראל עונה פסיג: "אני מאוד מקווה שלא. כל המטרה של חקר העתיד זה לא להיות צודק. אלא להעלות את המודעות לתהליכים שמתרחשים. אפשר להוריד להבות. בעצם העובדה שאתה אומר 'יכול להיות רצח של מנהיג'. אם היינו רק אומרים את זה לפני כן. יכול להיות שזה לא היה קורה. עכשיו שאתה אומר יכולה להיות מלחמת אזרחים, אתה מוריד את הלהבות. אף אחד לא רוצה את זה".

https://old.tovnews.co.il/%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93%d7%9f-%d7%a9%d7%97%d7%96%d7%94-%d7%90%d7%aa-%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%9e%d7%aa-%d7%a8%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%97%d7%95/

עוד נקודה אליה מתייחס פרופ' פסיג היא הרצון של חלק מהעם היהוד להפוך להיות 'עם עולם'. פרופ' פסיג את המושג הזה שלא מוכר לרוב הציבור: "הרבה מאוד אנשים לאורך הזמן, גם היום, אומרים אנחנו לא נועדנו להיות במקום אחד. זה לא התפקיד שלנו בהיסטוריה. אנחנו לא בנויים לזה. אנחנו רק אוכלים אחד את השני. אנחנו אמורים להיות מפוזרים בעולם כדי לעזור לכולם. לאין זה הולך? אנחנו סוף סוף מתעוררים להבין שאי אפשר להיות עם עולם. זה עבודה בעיניים שעשינו לעצמנו. בגלל שהיינו בגלות. אז אנחנו האדרנו את הגלות. בגלות. אנחנו עכשיו חוזרים למצב הטבעי שלנו. המצב הטבעי של כל יצור. כל אומה".

פסיג מדבר על השלב שבו נמצא כרגע עם ישראל. לדבריו, עם ישראל נמצא כרגע בשלב שבו הוא מתחיל לבנות את עצמו כעם, וכחלק מזה לשאול את עצמנו שאלות מהותיות על החזון שלנו: "3500 שנה חיכינו לנקודה זמן הזאת. לבנות עם שהוא לא שבטי. זה לא שבטים שרוצחים אחד את השני. לכן אני מאוד כועס על ריבלין שהביא לתודעה הציבורית הישראלית את נאום השבטים. אנחנו יצאנו מזה. עכשיו אנחנו לא שבטים, אנחנו זרמים. אנחנו אידיאולוגיות שונות. אנחנו צריכים לברר לעצמנו מה זה מדינה יהודית? מה זה מדינה יהודית, מודרנית, מפותחת. מה זה היצור הזה?".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוני
יוני
2 שנים לפני

מראיין שלא נותן לדבר, ממש קשה לצפות בראיונות שלך. חבל

ישראל גלעד
ישראל גלעד
2 שנים לפני

הפרופסור אולי בקי בניבוי אך הוא דן על התקומה הציונית שבקיאותו בה לא מיטבית. אז יש מבט לא נכון על מיתוס ולא על עובדות קטנות שבונות השקפה נכונה.
בסיפור העלייה הראשונה והתקומה הציונית יש שלושה מצגי שווא שהבולט בכולם הקונגרס הציוני ראשון שהיה מספר חמש למינינם.
אז על בסיס שקרי המסקנות מוטעות וככול הנראה זה מצב הניבוי הנדון פה.

אמיר ניצן
אמיר ניצן
1 שנה לפני

אנחנו דווקא כן יודעים להיכנע לכח ולרקוד מה יפית

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום