2000 שנה התפללנו לגאולה, אך את הלב עוד לא גאלנו

"בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל": פרויקט מיוחד לפסח

יעל קאפח ורשאואר
אורנה הירשברג
אורנה עם הפרוכת שארגה. התמונה באדיבות המצולמת

בשירו המוכר של יורם טהרלב מסופר על נגר אחד שיושב בצריפו ורק מחכה ליום בו יבנה כיסא לאליהו הנביא. בגבעות איתמר יושבת לה אישה אחת יחידה ומיוחדת ולא מחכה, אלא פועלת כבר בימים אלה להיות מוכנה לבית המקדש כשיגיע. אורנה הירשברג היא אישה, אומנית, מחנכת, תיירנית שאורגת וחוקרת את פרוכות בית המקדש.

העשייה שלה התחילה לפני כ15 שנים. היא חיפשה את עצמה, ומתוך הכאב הגדול בו הייתה שרויה בכתה לעצמה ותהתה מה היא עושה בחיים ומה משמעותם. תמיד היא אהבה את נושא המקדש אבל באותה תקופה זה לא היה נושא מוכר. יום אחד היא פגשה באישה שאמרה לה שיש קורס לאריגת הפרוכת. כשהיא שמעה על הקורס, היא כמעט והתעלפה ואיבדה את שיווי המשקל שלה. מאז היותה בקורס התחלפה לה כל האישיות.

אורנה הירשברג
הפרויקט בסיום. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק האישי של המרואיינת

במהלך הקורס הן למדו את ההלכות שקשורות לבית המקדש, פרוכת, צבעים, ומה מותר ומה אסור. כל הקורס התמקד בוויכוחים הלכתיים. אך בער בהן רצון אחר, היא פנתה ביחד עם חברותיה ללמידה והתלוננה בפני מנהלת הקורס. הן אמרו לה "מה קורה כאן? אנחנו בקורס אריגת פרוכת, בוא נעשה אותה. והיא ענתה להן "אנחנו לא יודעים". הרבנים יודעים הכול בתיאוריה אבל אין להם ידע במעשי. כך הן החליטו לקחת את זה על עצמן".

היא וחברותיה מעיין עייש וצביה סביר החליטו להוריד את הדברים התיאורטיים למעשה, לאדמה. הן התחילו ללמוד בקורסים רבים כדי להעשיר את עצמן ולרכוש כמה שיותר ידע על בדים, אריגה וצבעים. הן התחילו לעשות קורסים שמטרתם היה להכשיר נשים לארוג פרוכת. ולהביא למודעות של עם ישראל את כל הנושא של הפרוכת והצבעים. "לקדם את העניין" לדבריה.

לאט לאט הן ירדו מהנושא, אך היא המשיכה לעסוק בו. פתאום הגיע אליה הזמנה של אריגת פרוכת שמדמה את הפרוכת לדגם של המשכן בארצות הברית. מהפרויקט הזה היא יכלה ללמוד המון דברים לפרוכת של המקדש. הן יצרו שתי פרוכות ענקיות בגודל של 5*5 מטר, זה גודל ענק!

https://old.tovnews.co.il/%d7%90%d7%9d-%d7%99%d7%a8%d7%97%d7%99%d7%91%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a2%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%a0%d7%a8%d7%90%d7%94/

היא מספרת שמבחינה נפשית היא בחיים לא ארגה שטיח עבור הבית שלה לאמבטיה למשל, כי אפשר לקנות את זה ב15 שקלים. "למה לטרוח על משהו שאין משמעות? בפרוכת שעשיתי הרגשתי שיש משמעות כי למדנו באופן מעשי איך לעשות דברים, איך לעשות את החוטים על פי ההלכה ומוטיב הצבע".

אורנה הירשברג
הפרוכת בתהליך. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק האישי של המרואיינת

היא מסבירה מה המטרה שעומדת מול עיניה בעיסוק הזה "כשמתחברים לעבר אז צועדים לעתיד. אני לא מתרפקת על העבר, אני מביאה את העבר לתוך העתיד. חוט החיים נתקע בגלות, והתהילה של העם שלנו ניתקה בגלות. מתהילה של עם מפואר ומשלמה המלך בבת אחת ירדנו לגלות. ובבת אחת אנחנו קמים. היה הפסק ואני חושבת שאני מנסה לפי הדרך שלי להמשיך את רצון ה' בעולם. כדי להיות אור לגויים אנחנו צריכים להיצמד למורשת שלנו, שבחלקה היא עבודת המקדש. זה הייצוג החיצוני של העניין. אבל הייצוג הפנימי זה ההתחברות למהלך האלוקי".

החלום שלה הוא לראות את בית המקדש, "אולי יהיה לי תרומה בבניה שלו בע"ה. זה יהיה אחרי שתתחיל הגאולה ואליהו הנביא יצעק מעל בית המקדש "ענווים ענווים הגיע זמן גאולתכם". כל אלה שעיוורים למהלכים, אליהו הנביא עומד על בית המקדש והם לא רואים את בית המקדש. אני רוצה שנעבור את השלב הזה, שנראה את בית המקדש וכולם יתחברו למהלך הזה לגאולה אמיתית".

אורנה הירשברג
הפרוכת בתהליך. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק האישי של המרואיינת

לסיכום, היא אומרת שהיא מרגישה שעם ישראל נמצא איתה על אף שהיא אולי יכולה להיראות מוזרה וחריגה. היא צוחקת, ואומרת שהיא "מכורה" לקריאת חדשות, והאדם שהיא אוהבת לקרוא הוא "הצל" (יואב אליאסי – מחזיק בחשבון פייסבוק המכיל מאות אלפי עוקבים. י.ק.ו). היא אומרת שהצל הוא היהודי האולטימטיבי בעיניה. הוא זה שמייצג את עם ישראל כרגע "מלא קעקועים, כלומר מלא חטאים מצד אחד, ומהצד השני יש לו תוקף יהודי חבל על הזמן". היא מדגישה שהיא מתייחסת להצל מבחינה לאומית, ולדבריה הוא יותר מחובר מהרבה חרדים ודתיים, כי הוא מרגיש את עם ישראל.

היא מוסיפה "הוא מייצג את עם ישראל בעיניי. הוא אומר לה' "אני עם קעקועים אבל אני אוהב אותך". זה עם ישראל כרגע. יש פה מהלך מדהים שצריך לראות. אם ככה, ויש לו הרבה עוקבים, מאות אלפי עוקבים. אז עם ישראל מחובר".

https://old.tovnews.co.il/%d7%94%d7%92%d7%99%d7%a2-%d7%94%d7%96%d7%9e%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%95%d7%90-%d7%9c%d7%90-%d7%90%d7%aa%d7%a8-%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99/

היא מדגישה שעם ישראל כשמתרחש משהו לאומי, למשל כמו הפיגועים עכשיו אז עם ישראל מתחבר ומתאחד ועוזר אחד לשני. "עם ישראל בהחלט נע לכיוון, אולי לא מצד המצוות, שזה גם חשוב. אבל יש לעם ישראל תוקף לאומי ויהודי. כבר שבעים שנה שוטפים לעם את המוח, גם אם הוא לא דתי ואוכל חמץ בפסח יש לו תוקף יהודי ובגאולה בתוך שניות יהיה לו גילוי חזק של היהדות שבו. ואני רואה את זה בצל, הוא דגם קטן של עם ישראל".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

המכללה לחיים1
עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום