הפעיל החברתי יגאל מלכה מספר על חידוש ברית המאמינים בישראל

בראיון עומק ליוסף רוסו, מספר יגאל על השכונה בה גדל, על הזהות היהודית של המדינה, וכמובן, מה הוא חושב על ממשלת בנט-לפיד-עבאס

יוסף רוסו

 

יגאל מלכה הוא לא סתם עוד אושיית רשת, הוא כמעט קמב"ץ אקטיביסטי בשטח. רק עכשיו, אחרי הפיגוע הרצחני בבאר שבע, קרא לעוקביו להגיע לדרום ויצא בעצמו מביתו לשם בערב וכך נולדה לה הפגנת המונים ספונטאנית. בלי שהוא מכוון לשם, אפשר להגיד שהוא מחדש את הברית בין המסורתיים לציונות הדתית, לפחות בחלקה.

תחילה, יגאל מספר על הסביבה ממנה הוא הגיע ובה הוא גדל: "אני גדלתי בשיכון המזרח בראשון לציון. מה שנקרא שכונות, פריפריה. אנשים מסורתיים שגדלים לאו דווקא כולם דתיים, על הספקטרום כזה. יש בית כנסת בשבת, בית כנסת בחגים, כל אחד מה שנוח לו. יש קידוש ולידו יש טלוויזיה. כולנו מכירים את זה, בכל עיר בארץ יש שכונה כזאת עם אנשים כאלה  – 'עמך ישראל' מה שנקרא, שמה שיש להם בלב זה חיבור ליהדות ולשורשים".

 

יגאל מספר שהוא מסתובב הרבה בשטח. הוא טוען שמיום ליום הוא מזהה התחזקות גדולה של אנשים בכל מה שקשור לזהות היהודית של המדינה: "אנחנו רואים התחזקות של אנשים. אני מסתובב הרבה, אני עושה חוגי בית, מדבר עם אנשים בכל הארץ. אנחנו שומעים יותר את החיבור, את ההתחזקות של האנשים שמה שמפריע להם זה הזהות היהודית. הממשלה הנוכחית חידדה את השאלה הזאת. אני קורה לזה בירור. יש פה רוב שאומר שאכפת לו מהמדינה הזאת – שתהיה מדינה יהודית, שהילדים שלהם יתחתנו עם יהודים, שיהיה פה גיור על פי הרבנות, לשמור על מעמדה של הרבנות. ויש פה מיעוט שאומר: 'בא נהיה מדינה ככל העמים', והממשלה הזאת מובילה אותנו לשם".

יגאל ממשיך ומסביר למה הזהות היהודית של המדינה היא העומדת על סדר היום: "אנחנו רואים את ההצפה של הפליטים מאוקראינה ואני לא חושב (למעט קנדה) שיש  מדינה מחוץ לגבולות אירופה שקולטת פליטים כמו שישראל קולטת. יש לזה סיבה, לכולם ברורות הסיבות הפוליטיות. שאף אחד לא יספר שזה עניין של פליטים או רחמנות יהודית, כי את הרחמנות היהודית אנחנו לא ראינו בגוש קטיף. יש פה איזה עניין ואני רואה את זה בציבור שאני נפגש איתו, כולם מדברים על הזהות היהודית: אני מדבר על חילונים, אנשים שהולכים בלי כיפה, שבקושי הולכים לבית כנסת – כולם מדברים על הזהות היהודית".

יגאל, שחרט על דגלו את המאבק בממשלת השמאל הנוכחית, תוהה איך יש ציבור דתי שעדיין תומך בבנט: "מי שמכיר את הציונות הדתית יודע שיש כל מיני זרמים. יש חרד"לים, יש את החבר'ה של סמוטריץ', ויש כאלה שמתחברים יותר לאיתמר בן גביר. ויש את הפלג הזה שעדיין תומך בבנט. אישית, נשגב מבינתי איך אנשים אמוניים עם כיפה, חלקם קוראים לעצמם רבנים, באים ותומכים באנשים שמבצעים כזאת הונאה ציבורית שלא הייתה כמותה בישראל. יש פה איזשהו דיסוננס בין כל מה שהם מייצגים לבין התמיכה הזאת".

https://old.tovnews.co.il/%d7%a8%d7%95%d7%98%d7%9e%d7%9f-%d7%91%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%9ctov-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%9b%d7%9c-%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%a7%d7%a9%d7%95%d7%a8-%d7%9c/

בנוגע למצב  של הגוש הימין בסקרים אומר יגאל :"לפני תשעה חודשים, הסקרים הראו 52 לגוש הימין, היום אנחנו עומדים על 59-60. האם גדעון סער יישאר? אנחנו רואים שהוא נעלם. האם נפתלי בנט יישאר? יש סקרים של חמישה מנדטים, שישה מנדטים, הוא מתנדנד כל הזמן. למיטב זכרוני נפתלי בנט התחיל את הבחירות האחרונות עם עשרים וארבעה מנדטים וסיים אותם עם שישה".

יגאל מחדד את הבעיה שלו עם הממשלה: "רוצחים פה יהודים כבר 150 שנה. בממשלה הקודמת גם רצחו יהודים. הפער בין הממשלה הזאת לממשלה הקודמת הוא אחר. מה שקורה פה שקמה ממשלה שלא יכולה להילחם בטרור. הממשלה הקודמת יכלה להילחם בטרור. רצתה לא רצתה, נלחמה מספיק, לא נלחמה מספיק אפשר להתווכח על זה. הממשלה הזאת שואבת את כוחה מגורמי טרור. יושבים על שולחן הממשלה אנשים שמזוהים עם טרור ואם הם יושבים בממשלה אתה לא יכול להילחם בטרור. הממשלה מסורסת מעצם מהותה".

 

 

 

 

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
המכללה לחיים1

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום