"הגענו לרמה של לקנות לחם וחלב במכולת, אין לנו כסף לשום דבר מעבר"

ביטול הנחת התמ"ת עבור האברכים אומנם נדחתה, אך גובה ותגבה מחירים ממשפחות האברכים; תמונת מצב כיום

יעל קאפח ורשאואר
מחאת האברכיות
לימוד תורה אינו אבטלה, המעון שנפתח במחאה מול הכנסת. צילום: פורום תורתם אמנותן

גזרת ליברמן על ביטול סבסוד מעונות היום למשפחות אברכים נדחתה בהחלטת בג"ץ, אך בשיחה עם נשות אברכים כיום – המצב לא מזהיר. להחלטתו של ליברמן בתחילת השנה יש השלכות לשנה זו על אף הדחייה. בדרך כלל פתיחת ההרשמה להנחה לתמ"ת מתפרשת על פני מספר חודשים, וניתן אף לקבל את ההנחה עוד לפני תחילת שנת הלימודים או בספטמבר. אך כיום, בעקבות החלטתו של ליברמן עבור כל המדינה ההרשמה נפתחה רק בחודש ינואר.

עובדה זו גרמה לצוואר-בקבוק בהרשמה, ועד היום (מרץ) חלק מהאנשים עוד לא קיבלו את ההנחה המגיעה להם. מדובר באלפי שקלים שמשפחה אשר זכאית להנחה בעקבות המצב הכלכלי שלה והשכר החודשי לא זוכים להם כרגע. משיחה עם נעמה מושקוביץ, ראש פורום "תורתם אמנותן", פורום המאגד בתוכו את נשות האברכים בציונות הדתית, היא אומרת שאומנם באופן רשמי השנה יש הנחות, אך בפועל אצלה באופן אישי התהליך לא הושלם. היא מוסיפה שזה חריג מאוד לשנה זו וזה רק בעקבות העיכוב של ליברמן.

מחאת האברכיות
צילום: תורתם אמנותן

לגבי ההיערכות לשנה הבאה היא אומרת שהן עושות כל מאמץ כדי שגם שנה הבאה יהיו להן הנחות. אך מדגישה שכרגע זה לא המצב, והחלטתו של ליברמן אמורה להתממש בשנה הבאה. "כל עוד לא יהיה שינוי בזירה הפוליטית. ובעצם חברי הכנסת של ימינה, ניר אורבך, עידית סילמן ואיילת שקד לא ידאגו לזה, לא ינהלו משא ומתן שיגיע לידי גמר עם ליברמן. ויגיעו להבנות על מתווה מסוים שיהיה רלוונטי. עד אז אין לנו שום דבר. זה התפקיד שלהם, זאת הדרך היחידה לשנות את המצב".

הן עושות כל מאמץ כדי ששנה הבאה יהיה להן הנחות. וכרגע זה לא המצב. "כרגע לפי מה שבג"ץ אומר זה יקרה. כל עוד לא יהיה שינוי בזירה הפוליטית ובעצם חברי הכנסת של ימינה ניר אורבך איילת שקד ועידית סילמן לא ידאגו לזה, לא ינהלו משא ומתן שיגיע לידי גמר עם ליברמן כדי להגיע להבנות על מתווה מסוים שיהיה רלוונטי. עד אז אין לנו שום דבר. זה התפקיד שלהם, זאת הדרך היחידה לשנות את המצב".

היא אומרת כי היא באופן אישי נערכת באופן שונה לשנה הבאה. "אצטרך להוציא את הבת שלי מהמעון, ולחפש חלופות אחרות. לחפש איזה שהיא מטפלת בתקווה שאמצא משהו זול, משהו שאוכל לעמוד בו". מושקוביץ אומרת כי היא תמשיך לעבוד אך היחס אל הגזרה של ליברמן הוא משתנה "יש לי חברות שמרוויחות שכר מינימום, ויש להן 2 ילדים במעון ולהן לא משתלם לצאת לעבוד.. לשלוח למעון ולשלם 2700 שקל או 1800 שקל בחודש זה מטורף.

גם רחלי וזאנה, שבעלה לומד בישיבת נצר מטעי באריאל מדברת על ההשפעה הכלכלית של הגזירה בשנה זו. היא סטודנטית לתואר שני בביולוגיה מולקולרית לכן אין באפשרותה לצאת לעבוד והמלגה שהיא מקבלת צנועה. היא אומרת שההשפעה השנה היתה משמעותית מאוד, יש לה שלושה ילדים, בני שלוש, שנתיים ושנה. ובשנה זו 2 ילדים היו נמצאים במעון, שרק עתה קיבלה עליהם את ההנחה. אבל הגזירה משפיעה גם על שנה הבאה, היא אומרת כי שנה הבאה רק הקטנה שלה תהיה במעון, והעלות היא מעל 2000 שקלים לחודש. היא לא יודעת מה היא תעשה בשנה הבאה, כיוון שגם אפשרות של מטפלת פרטית במקום המגורים שלהם, אריאל, עולה יקר ולכן האופציה היחידה עבורה זה לשלוח מעון.

מחאת האברכיות
עם חבר הכנסת אורבך במחאה. צילום: תורתם אמונתן

מושקוביץ מוסיפה גם היא על יוקר המחיה והעלויות הגבוהות שכל הציבור בישראל סובל מהן, אך מדגישה כי משפחות האברכים מלכתחילה בעלי הכנסות נמוכות, וכל עליה במחירי החד פעמי, הדלק או השתייה המתוקה משפיעה עליהם יותר. היא אומרת כי יש לה חברה שסיפרה לה שהם הגיעו למצב שהם יכולים להרשות לעצמם רק לחם וחלב, "ההוצאות היו כל כך עצומות שזה פשוט היה בלתי אפשרי וסביר" בעקבות עליית המחירים והתשלומים הגבוהים למעונות בגלל האיחור בהנחות התמ"ת השנה.

היא מדגישה שזה לא המצב של כולם, ויש סקאלה שלמה, אבל יש פה גם מקרים כאלה. "צריך לדעת, שהרבה מהאברכים בשנים הראשונות יש להם שני ילדים בגילאי מעון ולא ילד אחד. אם אתה משלם על שני ילדים זה 4000-5000 שקל בחודש. צריך לזכור גם שאברכים הם בגילאים צעירים, לפחות בציונות הדתית. ככה שההכנסה שלהם לא גבוהה ולפעמים אף האישה סטודנטית. וזה פשוט אוכל כל כך הרבה מהמשכורת. זה לא אנשים שמרוויחים משכורות של 20,000.. זה לוקח בין חצי לשני שליש מהשכר".

הכעס של נשות האברכים מופנה כלפי חברי הכנסת ממפלגת "ימינה". מושקוביץ אומרת כי הם עשו הפגנות מול הכנסת ומול בתיהם של סילמן ואורבך. הן קבעו פגישות עם ח"כ איילת שקד בביתה. אך הן מאוכזבות מההתנהלות של חברי הכנסת. "מה עם פתרון לסיפור שלנו? איפה אתם מראים רצינות בתהליך שאתם עובדים עליו כל כך הרבה זמן. כל הזמן שומרים על אופטימיות ואומרים לנו "יהיה בסדר" אבל חוץ מלהגיד לנו את זה שום דבר לא קרה מעבר".

לדברי מושקוביץ, יש כ4500 אברכים בציונות הדתית, מתוכם אין להן נתונים מדויקים כמה שולחים למעון, אלא הערכות שכמחצית מהם שולחים למעון. "בעצם מדובר באלפי משפחות, ובאלפי ילדים. למשפחה יש בדרך כלל יותר מילד אחד למעון, והרבה פעמים זה שניים. ככה שמדובר באלפי ילדים שנמצאים במעונות ולא ברור אם יוכלו להיות במסגרות המפוקחות והיותר איכותיות בשנה הבאה".

ביקשנו תגובה מחברי הכנסת ממפלגת "ימינה", היא תפורסם לכשתתקבל.

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

המכללה לחיים1
עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
דני54
דני54
2 שנים לפני

היו הרבה חכמים בישראל שעבדו ולמדו ולא העמיסו עול כבד מנשוא על הנשים והילדים. הגיע הזמן שגם האברכים יתחילו לעבוד. אין מלאכה המביישת את בעליה!

המכללה לחיים1

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום