יו"ר הליברלים בליכוד: "צריך להתנהל מול המשטר הרוסי בזהירות"

אמיר ויטמן מדבר על קרן ההון-סיכון שהוא מנהל, על המלחמה בין אוקראינה לרוסיה ועל ליברליזם חברתי וכלכלי

ערן ברטל

 

אמיר ויטמן, מייסד התנועה הליברלית החדשה, יו"ר הליברלים בליכוד ואקטיביסט הפועל למען שוק חופשי וליברליזם חברתי, הגיע לשיחה מרתקת עם ערן בר-טל. בתחילה מספר ויטמן על קרן ההון סיכום שהוא מנהל "שאמפל קפיטל': "התחלנו לגייס כסף, גייסנו כמעט שלושים מילון דולר. נתחיל להשקיע בהייטק הישראלי, בתחום הרפואי ובטכנולוגיות עלית – שאנחנו רואים בזה את היתרון היחסי של ישראל".

בהמשך, אמיר מדבר על המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הוא קובע שבראייה היסטורית, מאתיים שנה אחורה, ניתן לראות שמדינות ליברליות לא נלחמות זו בזו. "הגישה הליברלית בבסיסה זה שוחרת שלום. היא גישה שמכבדת את הפרט ואומרת שלפרט יש את הזכות לפעול כאוות נפשו כל עוד לא פוגע בזולתו".

לדעתו, מלחמות לא מקדמות בסופו של דבר מדינות, מה שמקדם אותן זה התעסקות ביזמות ודברים שיכולים לשפר את חיי האנשים. "התפיסה הבסיסית היא שהרווחה שלך לא נובעת מזה שאתה הולך לכבוש שטח של מישהו אחר. זה לא מקור הכוח שלך. מקור ההצלחה זה היכולות הקוגניטיביות שלך, היזמות, ההון האנושי שלך". הוא מוסיף כי :"בסופו של דבר אנחנו יכולים להגיע לעולם שהוא טוב יותר. לא על ידי שאנחנו נלחמים אחד בשני ותופסים פיסת אדמה, אלא על ידי שאנחנו משפרים את חיינו".

בתשובה לשאלה האם המלחמה בין אוקראינה לרוסיה תגרום לאוקראינה להפוך להיות מדינה עם תפיסה יותר ליברלית, אומר אמיר: "אני חושב שגם המערב וגם אוקראינה עשו טעות פוליטית קשה מאוד ביחס שלהם מול רוסיה. הם הכניסו קצת אצבע בעין לרוסים וזה היה טעות. הגישה שהם היו צריכים לקדם זאת גישה יותר פינלנדית. פינלנד אחרי מלחמת העולם השנייה הסכימה להיות מדינה ניטרלית ולא להיות חלק מהמערב מבחינה צבאית. היא עד היום לא חלק מנאט"ו. אבל היא נכנסה למערב ברמת הכלכלית והתרבותית. היא חלק מהאיחוד האירופי משנות ה-90. זה המודל שהיה אמור להיות עבור אוקראינה".

https://old.tovnews.co.il/%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8-%d7%94%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%9e%d7%a0%d7%91%d7%90-%d7%a8%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%94-%d7%aa%d7%a7%d7%a8%d7%95%d7%a1-%d7%95%d7%99%d7%99%d7%a7%d7%97-%d7%9c%d7%94-%d7%9b/

ויטמן טוען שהתנהלות אחרת מול רוסיה הייתה יכולה למנוע את הפלישה הרוסית: "המשטר הרוסי הוא משטר דיקטטורי וצריך להתנהל מולו בזהירות – וזה האשמה של אוקראינה והמערב. היה צריך מצד אחד לספק דברים מסוימים לרוסיה ומצד שני להיפתח למערב מבחינה כלכלית וחברתית. והשילוב בין שניהם היה יכול למנוע את המלחמה".

כאחד שליברליזם הוא חלק מרכזי בחייו, ויטמן חושב שלהסתכל על הליברליזם רק ברמה הכלכלית זאת זאת הסתכלות צרה ולא נכונה. לשיטתו, צריך להסתכל על ליברליזם בצורה רחבה יותר: "ליברליזם באספקט החברתי-כלכלי-פוליטי".

יתרון שויטמן מוצא בכל זאת במצב שנוצר, הוא שבעולם יצטרכו למצוא פתרונות אנרגיה אחרים ולא להיות תלויים רק ברוסיה: "אני חושב שבנושא של מדיניות האנרגיה – זה חיובי. המערב מבין שהמצב שהיה בשנים האחרונות לא יכול לחזור לעצמו. המערב לא יכול להיות תלוי ברוסיה מבחינה אנרגטית".

למרות שאמיר חושב שההתנהלות מול רוסיה הייתה צריכה להיות אחרת, הוא לא מצדיק את ההתנהלות הרוסית: "אמנם למערב יש הרבה אשמה במצב אבל זה לא מצדיק את הפלישה הרוסית. צריך ללחוץ אותם לפינה, לא הגיוני שמישהו מתנהג ככה בעולם המודרני".

לחצו כאן להצטרפות לקהילת הוואטסאפ השקטה שלנו ותקבלו את כל העדכונים לפני כולם

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

שתף :

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום